Kahe eestlase loodud idufirma GrabCAD eesmärk on maailma vallutamine. Ettevõtte looja ja tegevjuhi Hardi Meybaumi hinnangul võiks aastate pärast näha tänavatel autosid, maju ja mootorrattaid, mis kõik on disainitud ja toodetud GrabCAD-i platvormis.
«Pealtnägija»: GrabCAD tahab vallutada maailma
Hardi Meybaum ja tema koolivend Indrek Narusk lõid GrabCADi 2010. aastal ning eile sõlmis TTÜ mehaanikateaduskonna lõpetanud Meybaum lepingu, millega müüs oma loodud firma Stratasysile maha 100 miljoni dollari eest. Tegemist on Skype'i järel ajaloo edukaima Eesti idufirma müügiga, vahendas ETV saade «Pealtnägija».
GrabCAD-i veebikeskkond sai algselt loodud üsna isiklike kogemuste tõttu. Kui Meybaum soovis aastaid tagasi oma inseneriteenuseid globaalsel turul pakkuda, siis ei olnudki see nii kerge, kui arvata võiks.
«Me nägime, et see protsess, kuidas inseneriteenust tellida, oli nii ebamugav ja me lõimegi väga lihtsa lahenduse grabcad.com, kus oli võimalik saada oma ideedele disaine, jooniseid ja mudeleid. Me mõtlesime, et jube äge, kui oleks selline internetiplatvorm, kus insenerid omavahel koostööd teevad,» selgitas Meybaum ettevõtte sünni tagamaid.
Kuigi Indrek Narusk on tänaseks ettevõttest taandunud, jätkab Meybaum firma juhtimist endise kirega.
Areng on olnud kiire
GrabCAD on lihtsustatult öeldes nagu inseneride sotsiaalvõrgustik, mis aitab muuhulgas 3D jooniseid luua märksa kiiremini ja efektiivsemalt. Eesmärk on omavahel ühendada insenerid ja ettevõtjad kogu maailmas, et tellimused läheks kiiremini töösse ning välditaks uute jalgrataste leiutamist. Ehk teisisõnu – Tartu mehhaanik võib oma lahendusi pakkuda mõnele Jaapani autotööstusele või siis arhitekt Indoneesiast võib projekteerida näiteks Kohtla-Järvele uue raamatukogu.
GrabCAD saavutas rahvusvahelise edu suhteliselt kiiresti. Kui neli aastat tagasi alustati tööd vaid paari inimesega, siis tänaseks on palgal 50 töötajat nii Tallinnas, Inglismaal Cambridge'is kui USA-s Bostonis.
Üleöö-edulugusid juhtub väga harva ja ühe keskmise tehnoloogiafirma eluiga enne börsile minekut on umbes 10 aastat. Meybaumi sõnul ei osanud ta neli aastat tagasi unistadagi, et GrabCAD jõuab miljoni kasutajani, sest esimese tuhande kasutajagi saamine oli paras peavalu.
Asepresident Rob Stevensi sõnul ületas kasutajate arv miljoni piiri tänavu jaanuaris ning vaid kaheksa kuuga on tulnud juurde veel pool miljonit kasutajat.
IT visionäär Taavi Kotka tõdes, et tema oleks oodanud nii suurt edu pigem Ameerika idufirmalt, mitte eestlastelt. «Juba see tulemus väärib tunnustamist,» märkis ta.
Kotka: kvaliteeti ei tohi unustada ka pärast müüki
Sel suvel Euroopa parimaks IT juhiks valitud majandusministeeriumi asekantsler Taavi Kotka ütles, et GrabCAD on TransferWise'i kõrval vaieldamatult Eesti edukaim idufirma, kuid ka ettevõtte müügi järel ei tohi kvaliteeti unustada, sest GrabCAD-i pikem eemärk võiks olla palju grandioossem kui ainult inseneride ühendamine.
«See, et me saame suure hulga insenere suurema eesmärgi jaoks tööle panna, on väljakutse ehk mitte see, et nad lahendavad ära ühe pisikese nüansi või detaili, pannes näiteks mõne mootori natuke paremini tiksuma, vaid just see, et nad lahendavad midagi väga komplitseeritut, miks mitte näiteks viia inimene Marsile,» arutles visionäär.
Riskikapitali saamiseks tuli minna välismaale
Edukad Eesti idufirmad kolivad ühel hetkel riigist väljapoole, sest turg, teadmised ja kapital on väljaspool Tallinna. Selleks, et ettevõttesse siseneks riskikapital, tuleb firma registreerida näiteks Silicon Valleys, New Yorgis või hoopis Bostonis nagu seda tegi GrabCAD.
«Ma usun, et kui sa tahad firmat ehitada, siis pead olema seal, kus on su kliendid ja seal, kus on teatud tüüpi talendid,» põhjendas Meybaum.
Asepresident Stevens selgitas, et välismaale minnes on tähtis heade ülikoolide ja seega ka talentide olemasolu, teiseks on vajalik raha ehk riskikapital. Ta lisas, et USA-l on tugev traditsioon idufirmadesse investeerimisel.
Taavi Kotka sõnul on aga tähtis, et side Eestiga ei kaoks. Tema hinnangul võiks näiteks arenduskeskus jääda Eestisse.
GrabCAD on toonud kokku palju edulugusid
GrabCAD-i portfelli on tänaseks kogunenud hulgaliselt vägevaid edulugusid mitmelt poolt maailmast. Koostöö maailma ühe suurima tööstuskonglomeraadi GE ehk General Electricuga on selle üks pool, aga on ka teisi, pisut väiksemaid, kuid vägagi inspireerivaid lugusid.
«Kui me alustasime, siis umbes kuu aega oli möödund, kui üks kodanik nimega Terry Stonehocker laadis üles Harley Davidsoni laadse mootorratta joonised ja mudelid. Ma helistasin talle Skype’is ja ütlesin, et suur aitäh mudeli allalaadimise eest, kuid mille pärast sa seda ometi tegid. South Carolinas elav Terry vastas mulle, et tal ei ole tööd ja loodab, et teised inimesed leiavad selle ja teevad siis tööpakkumisi. Kui me vaatame Terryt täna, siis ta töötab hetkel Michelinile, Boeingule, BMW-le ja just hiljuti lõpetas projekti Hollywoodile, kus ta disainis ja ehitas eritellimusel mootorratta ühe filmi jaoks,» tõi Hardi Meybaum näite.