Kanal2 ja Kuku raadio juht Urmas Oru ütles kiirlaenude reklaami keelamist teles, raadios ja internetis kommenteerides, et reklaami keelamine on alati kõige lihtsam samm, aga ühtegi probleemi see tegelikult ei lahenda.
Kanal2 juht: kiirlaenu reklaami keelamine ei lahenda probleemi
«Praeguse seadusemuudatuse puhul on hästi näha, et tegeletakse lihtsalt pealispinnaga ning põhjendustes kasutatakse hämamist. Sama eelnõu oli teemaks juba kevadel, kuid siis võeti aeg maha, et huvigruppidega konsulteerida. Nüüd on eelnõu ilma oluliste muudatusteta taas esitatud. Lihvitud on peamiselt eelnõu seletuskirja, mis kevadel oli ülimalt naiivne ja paljastas otsesõnu selle muudatuse populistlikku olemust. Nüüd on püütud sisse tuua rohkem juriidilist «linnukeelt», kuid ka selle abil ei suudeta kõiki vasturääkivusi varjata,» kirjeldas Oru.
Oru imestas, et miks keelatakse tele- ja raadioreklaam põhjendusega, et tarbijad ei saa sealt piisavalt infot oma otsuste läbikäälumiseks, aga lubatuks jääb näiteks välireklaam. «Kas välireklaam annab tõesti inimestele igakülgset ja põhjalikku infot? Meenutagem, et valimiste puhul on keelatud just välireklaam, sest see pakub väidetavalt inimestele liiga lihtsaid valikuid, hüüdlauseid ja suuri näopilte,» rääkis Oru.
Lisaks ahistatakse reklaamikeeluga eelkõige kohalikke tele- ja raadiojaamu. Kogemused on Oru sõnul näidanud, et järelevalve on jõuetu välismaiste kanalite osas, kelle programmid on varustatud eestikeelsete subtiitritega ja sisaldavad kohalikku reklaami, ent ei tegutse Eesti jurisdiktsiooni all.
Omaette küsimus on Oru sõnul ka internetis kiirlaenude reklaami keelamine. «Kuidas keelatakse või piiratakse näiteks otsingumootorite tegevust,» küsib Oru.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium esitas eelmise nädala reedel valitsusele reklaamiseaduse muutmise seaduse eelnõu, millega keelatakse turunduslikud reklaamlaused ja kiirlaenureklaam raadios, televisioonis ja internetis.