Päevatoimetaja:
Sander Silm

Tarbijakaitse: pood ei pea korralikku kaupa tagasi võtma

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Piret Lakson
Copy
Korraliku asja tagasiostmine või ümbervahetamine on vaid hea tava.
Korraliku asja tagasiostmine või ümbervahetamine on vaid hea tava. Foto: SCANPIX

Tarbijakaitseamet tuletab rohkete pöördumiste tõttu meelde, et tavapoest ostetud kvaliteetset toodet ei pea kaupleja ümber vahetama ega tagasi võtma.

Ameti poole pöördub alatihti tarbijaid, kes on ostnud tavakauplusest mingi toote ning hiljem kodus avastanud, et selle suurus, värv või muu omadus neile siiski ei sobi.

Tarbijad on nördinud, kui kaupleja pole nõus kaupa ümber vahetama või kaupa tagasi võtma ja raha tagasi andma. Euroopa Liidu liikmesriikide (v.a Leedu) seaduste järgi sellist kohustust tavapoel ei ole. Kauba tagasivõtmine või ümbervahetamine on võimalik ainult siis, kui kaupleja kliendile vastu tuleb.

Amet soovitab tarbijatel ebameeldivuste vältimiseks enne ostu müüja käest küsida, kas toodet saab ümber vahetada või poodi tagasi tuua, kui kodus peaks selguma, et see siiski ei sobi.

Tasub teada, et erinevalt tavakauplusest ostmisest kehtib sidevahendi teel (nt e-kauplusest, kataloogist või telefonitsi) ostetud toodetele 14-päevane taganemisõigus. Kaupa sidevahendi abil ostes ei ole tarbijal füüsiliselt võimalik tootega tutvuda ning ta võib seetõttu teha eksliku ostuotsuse.

Tuleb aga meeles pidada, et on ka tooteid, millest erinevatel (nt hügieenilistel) põhjustel 14 päeva jooksul pärast kauba kättesaamist siiski taganeda ei saa.

Hoolimata sellest, kas kaup on ostetud tavapoest või sidevahendi teel, on tarbijal õigus toode ümber vahetada või raha tagasi saada juhul, kui sellel esineb puudus. Kui inimene kasutab toodet mittesihipäraselt, lõhub või kahjustab seda muul moel, siis pole tegemist puudusega.

Kui võib siiski eeldada, et tegemist on tootmisveaga või toode ei vasta lepingutingimustele, siis on tarbijal õigus esitada kauplejale pretensioon kahe aasta jooksul alates ostmisest.

Kui tarbija kasutab pretensiooni esitamise õigust, siis on kauplejal esimese kuue kuu jooksul kohustus tõendada, kas tootel on tootmisdefekt või mitte. Pärast seda tasub tõendamise eest süüdi jääv pool.

Kui ekspertiis tuvastab tootmisdefekti, siis on kauplejal esmalt õigus puudusega toode parandada või uue kaubaga asendada. Ostja võib müügilepingust taganeda ehk raha tagasi nõuda juhul kui: asja parandamine või asendamine ei ole võimalik; see ebaõnnestub; kui müüja keeldub asja parandamast või asendamast või ei tee seda mõistliku aja jooksul; kui müüja tekitab ostjale asja parandamise või asendamisega põhjendamatuid ebamugavusi.

Tagasi üles