Boeing ja Airbus uhkeldavad hiigeltellimustega

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Emirates Airlinesi Airbus A380 (taamal) möödumas sama kompanii Boeing 777 (esiplaanil) reisilennukist.
Emirates Airlinesi Airbus A380 (taamal) möödumas sama kompanii Boeing 777 (esiplaanil) reisilennukist. Foto: Reuters / Scanpix

Dubai firma Emirates tellis eile Suurbritannias Farnborough lennunäitusel 9 miljardi dollari eest 30 reisilennukit Boeing 777, mis on näituse ajaloo suurim tehing.

Juunikuisel Berliini näitusel tellis sama lennufirma aga 11 miljardi dollari eest 32 hiigellennukit Airbus A380.

Boeing ja Airbus on üritanud üksteist Farnborough näitusel ülivõrdes pressiteadetega lausa üle tumbata. Mõlemad kinnitavad, et maailmamajanduse taastumine on ostjad turule tagasi meelitanud.

Väga lennukalt on valdkonda tagasi tulnud Steven Udvar-Hazy, üks lennukite finantseerimise suurkujusid, kes asutas AIG lennukiliisingu divisjoni ILFC, mida juhtis kuni käesoleva aasta alguseni. Udvar-Hazy tellis oma uuele firmale Air Lease Corporation 4 miljardi dollari eest 51 Airbus A320 perekonna lennukit.

Kohe pärast seda teatas Boeing, et General Electricu lennukiliisingu firma GE Capital Aviation Services tellis neilt 40 lennukit Boeing 737, mis ametliku hinnakirja järgi peaks tegema ligikaudu 3 miljardit dollarit.

Samas ei peegelda tellimushinnad alati tegelikke summasid, mis käest kätte käivad, kuna sõltuvalt lennukite arvust ja ajakavast tehakse ka allahindlusi.

Emiratesi president Tim Clark keeldus kommenteerimast spekulatsioone, nagu kujutaksid tema firma eputavad ostud tegelikult Dubai valitsuse poolt toetatud lennunduse finantseerimise grupi Dubai Aerospace Enterprise’i varjatud tellimusi. «Mul ei ole DAEga midagi pistmist, ma olen lihtsalt Emiratesi juht,» ütles Clark ja lisas, et tema teadmist mööda võtab ka DAE siiani lennukitellimusi vastu.

Samast küsimusest libises mööda ka Boeingu kommertslennukite divisjoni juht Jim Albaugh, kes ütles: «Me ei kommenteeri oma klientide otsuseid enne, kui nad ise neid ei kommenteeri.» Boeing kinnitas samas, et nendest 30st Emiratesi tellitud 777st olid 18 juba kantud tellimusraamatusse «anonüümse kliendi» märkega.

Kummatigi ei tabanud tellimustetulv Kanada firmat Bombardier, kelle uusi C-seeria lennukeid on peetud lühikeste vahemaade jaoks mõeldud ühe vahekäiguga lennukite segmendis tõsiseks konkurendiks kauaaegsetele ainuliidritele, Boeing 737 ja Airbus A320 seeria lennukitele.

Bombardier’ uued C-seeria lennukid on ülimalt ökonoomsed ning on sundinud Airbusi and Boeingut kaaluma oma mootorite täiustamist või täiesti uute lennukimarkide juurutamist.

Copyright The Financial Times Limited 2010.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles