Eesti turule jõuab aastas ligi 10 000 kosmeetikatoodet, mille terviseohutuse eest vastutavad tootja ja importija. Kuidas käituda siis, kui kaupluses müüakse aegunud toodet?
Kosmeetika ostmisel tuleb osata lugeda koode
Rakvere kaupluses omale meelepärase värviga küünelaki valinud klient avastas kodus silti lugedes, et toote «parim enne» oli aastal 2011, kirjutab Kuulutaja.
Seega, toote säilivustähtaeg oli möödunud juba kolm aastat tagasi. Loomulikult ei uurinud ta pakendit kaupluses, sest eeldas, et aegunud kaup ei tohiks riiulitel olla. Kas selline toode on ohutu või peaks see kohe prügikasti lendama? Kas selliseid tooteid võib üldse müügilettidel tarbijatele pakkuda?
Lisaks toiduainetele, ravimitele, kodukeemiale jms on ka kosmeetikal oma säilivustähtaeg, see peab olema märgitud toote- ja ümbrispakendile viimase kuu ja aastaarvuna. Kui aga säilivusaeg on antud koodina, siis maaletoojad annavad alati juhendi, kuidas säilivusaega lugeda.
Terviseamet ütleb, et juhul, kui kosmeetikatoote minimaalne säilimisaeg on 30 kuud või lühem, esitatakse lõpptähtaeg märgistusel. Kaubanduses kasutatakse laialt levinud tähistust – kuupäev, kuu ja aasta. Näiteks 2000. aasta 31. märtsil toodetu puhul on kood 310300.
Alates 11. märtsist 2005 ei märgita kosmeetikatoote minimaalse säilimisaja lõpptähtaega, kui minimaalne säilimisaeg on pikem kui 30 kuud. Sel juhul peab pakendil olema märgitud periood, mille jooksul võib tarbija kosmeetikatoodet pärast pakendi avamist ohutult kasutada. Nimetatud teave esitatakse avatud kreemipurgi sümboli abil, mille sisse või mille vahetusse lähedusse kantakse ohutu kasutamise periood kuudes. Kuude arv kirjutatakse numbritega, mille järele märgitakse täht «M».
Kui aga olete ostnud aegunud kosmeetikatoote, siis ohutuse mõttes ei tohiks seda enam tarbida. Tarbijakaitse tarbijate teenindustalituse peainspektor Kalle Toomlaid ütles, et kui aeg «parim enne» on möödunud, ei ole keelatud toodet müüa, kui see on kvaliteetne.
«Kui küünelakk ei ole kvaliteetne ja kauba juures ei olnud teavet säilimisaja ületamise kohta, siis soovitame toote kauplusele tagastada ja nõuda raha tagasi,» ütles Toomlaid.