Eesti kapitalil põhinev Bigbank kasutab laenutaotlejate nõusolekul nende Facebooki andmeid krediidianalüüsiks.
Bigbank kasutab krediidianalüüsis Facebooki
Bigbanki juhatuse esimees Kaido Saar ütles, et Facebooki andmed räägivad kliendi finantskäitumisest palju. «Mida tõhusam ja täiuslikum on panga krediidianalüüsi metoodika, seda lihtsam on klientidel laenu taotlemine ning seda kvaliteetsemaid laenuotsuseid saame edaspidi langetada,» kinnitas ta.
Saar selgitas, et pank kasutab testperioodil klientide Facebooki andmeid laenuvõimekuse analüüsi arendamiseks ning laenuotsuse langetamist need praegu ei mõjuta.
Bigbanki juhatuse liikme, krediidivaldkonna juhi Ingo Põderi sõnul sisaldub Facebookis taotleja kohta ka palju selliseid andmeid andmeid, mida laenuotsuse tegemisel kasutada ei saa, sest pangal puudub neile juurdepääs.
«Iga laenuotsus on olemuselt hinnanguline ja sisaldab statistilist viga – mida väiksemal hulgal või ebatäiuslikumal informatsioonil laenuotsus põhineb, seda suurem on vea tõenäosus, ning pangad eksivad oma otsustes paratamatult mõlemas suunas,» möönis Põder.
Näiteks võib laenu saada inimene, kes ei tohiks, sest ta ei suuda oma maksevalmiduse ja –distsipliini tõttu seda tagasi maksta. Seejuures ei ole Põderi kinnitusel määravaks kliendi sissetulek ja kohustused, mis peavad niikuinii nõutud tasemel olema, vaid kliendi sotsiaalne taust ja varasem käitumine. Samamoodi võib Põderi sõnul jääda laenust ilma inimene, kelle sotsiaaldemograafiline taust ei pruugi varasema kahjustatistika põhjal laenu jaoks sobilik olla.
«Kuna tegemist on uudse lahendusega, mis puudutab inimeste isikuandmeid ja privaatsust sotsiaalmeedias, siis tahame rõhutada, et laenutaotleja Facebooki andmeid kasutame ainult kliendi nõusolekul,» lisas Põder. Ta rääkis, et testperioodi ajal kasutab pank tuhande nõusoleku andnud laenutaotleja Facebooki andmeid. Nõusoleku andnud kliendid aitavad pangal täiendada krediidianalüüsi metoodikat ning saavad laenulepingu sõlmimisel kümne euro võrra soodsama lepingutasu.