Tallinna Sadama rajatud Muuga konteinerterminali ala laiendus neelas miljard krooni, nüüd otsib sadam terminalile operaatorit, kes sinna veel sama palju investeeriks.
Muuga sadama uus osa ootab miljardiinvesteeringut
Kuigi hetkel kujutab tulevase terminali ala endast üht suurt ja lagedat platsi, kuhu pole isegi asfalti veel maha pandud, soovib Tallinna Sadam selle laienduse abil varsti oma kaubaveomahte suurendama hakata.
Tallinna Sadama kommertsjuht Erik Ringmaa märkis, et kogu rahvusvaheline logistikaäri liigub konteinerveo suunas. Uus infrastruktuur valmis Euroopa Liidu abiraha toel, kokku läks see maksma ligi miljard krooni.
Selle raha eest täideti pinnasega pea paarikümne hektari ulatuses merd, tehti süvendustöid ja ehitati uus, 378 meetri pikkune kai, mis on valmis vastu võtma suuri ookeanilaevu.
Viis kandidaati
Muuga uus kai (sügavusega 14,5 meetrit) on tema sõnul Läänemere idaosas Gdanski sadama kai kõrval üldse teine omasugune, mis suudab teenindada väga suuri laevu.
Kuidas terminaliala edasi areneb, sõltub juba konteinerterminali operaatorfirmast.
Nimelt jääb operaatori ülesandeks rajada territooriumile kõik, mis terminali toimimiseks vajalik: platsid, laadimisalad, sisse- ja väljapääsud, kaiäärne teenindus, tuleb hankida kraanad jne. Ringmaa hinnangul nõuavad need investeeringud tulevaselt operaatorilt kuni miljard krooni.
Tallinna Sadama kommertsjuhi sõnul käivadki hetkel läbirääkimised enam kui viie ettevõttega, kelle seast loodetakse leida terminalile uus operaator. Millised firmad on läbirääkimistesse kaasatud, jättis Ringmaa enda teada.
Siiski on teada, et teiste seas käivad läbirääkimised ka AS Muuga CTga, mis on aastaid opereerinud kõrvalasuvat konteinerterminali. Tegemist on ettevõttega, mille omanikeringi kuulub tuntud transiidiärimees Anatoli Kanajev.
See annab aga juba alust kuuldustele, et ka uuel terminalialal pääseb suure tõenäosusega löögile just Kanajev.
Tallinna Sadama nõukogu esimees Neinar Seli kinnitas, et sellistel spekulatsioonidel pole mingit alust ja ükski kandidaat erikohtlemise osaliseks ei saa. Erik Ringmaa lisas, et valikul saab määravaks see, millised on operaatorfirma oodatavad tegevusmahud ja äriplaan.
«Tallinna Sadama jaoks on oluline terminali läbiv kaubamaht,» lisas Ringmaa.
Naljast sai reaalsus
Aastaid transiidiäris tegutsenud Raivo Vare leiab aga, et Kanajevi osalusega Muuga CT ei tule kogu tekkiva konteinerterminali teenindamisega toime.
«Ma pole kindel, et see on parim lahendus,» hindas Vare AS Muuga CT operaatoriks valimise mõtet. «Nad on küll tublilt siiamaani toimetanud, aga on siiski väiketoimetaja nišis – see on nende jaoks liiga suur tükk,» leidis Vare.
Ta lisas, et kuigi veel kolme aasta eest irvitasid mõned asjatundjad jutu peale, et Muuga sadamas hakkavad käima suured ookeanilaevad, on nüüd sellest saamas reaalsus.
Kuna konteinerterminali ala on väga suur ja sellega kaasnevad suured kaubamahud, sobib Vare arvates selle operaatoriks keegi, kes suudab alale ehitada korraliku infrastruktuuri ja kellel on piisavalt head partnerlussuhted, et sinna ka kaubavooge meelitada.
AS Muuga CT esindajad eile oma arenguplaane ja eesmärke seoses laieneva konteinerterminali alaga ei kommenteerinud.
Muuga konteinerterminal
• Euroopa Liidu abiraha toel Muuga sadama idaosas valminud täiendav konteinerterminali infrastruktuur võimaldab sellel alal teenindada kuni 350 000 TEU konteinerit aastas. (TEU on kaubamõõt, üks TEU võrdub konteineriga, mille pikkus on 20 jalga (üle kuue meetri), laius kaheksa jalga ja kõrgus 4,25–9,5 jalga – toim.)
• Projekti raames täideti merd 21,7 hektari ulatuses (konteinerterminali ala), lisaks rajati 29,5-hektariline nn tagala-ala. Maa-ala tõsteti kolme meetri võrra kõrgemale. Lisaks tehti süvendustöid. Kaipinda ehitati kokku 478 meetrit. Praeguse terminali ala laiub 22 hektaril, uus terminaliala 27 hektaril. Lisandub veel 44 hektari jagu Muuga sadama idaosa tagala-ala.
Muuga konteinerterminali läbinud mahud:
• 2005 – 127 000 TEU konteinerit
• 2006 – 152 000 TEU
• 2007 – 181 000 TEU
• 2008 – 181 000 TEU
• 2009 – 131 000 TEU
• 2010. a prognoos – 143 000 TEU
Allikas: Tallinna Sadam