Kaks aastat tagasi Europarklas enese teadmata trahvi saanud naist tabas nüüd ebameeldiv üllatus – tema isikuandmed olid jõudnud inkassofirmasse ja koju saabus hagihoiatus.
Inkassofirma nõuab sisse müstilisi parkimistrahve (1)
«See tuli täiesti suvalisel hetkel. Nõudes polnud ainsatki viidet parkimisrikkumise toimumisajale. Nõuti vaid viivitamata tasuda 70 euro suurune võlg. Enne seda pole minuni ainsatki teadet jõudnud,» kinnitas Postimehe toimetusele Epp (nimi muudetud – toim), kelle postkasti 22. juulil OÜ Julianus Inkasso hagihoiatus saabus.
Teine sarnane juhtum kohtuhoiatusega jõudis autoomanikuni 23. juulil. Jällegi – paari aasta taguse 30‑eurose tasumata jäänud parkimistrahvi eest küsis inkassofirma 70 euro suurust kahjusummat. Ka sellele hoiatusele polnud inkassofirma lisanud ei trahvikviitungit ega muid tõendavaid viiteid sündmuse fikseerimiseks.
Epu sõnul ei ole ta parkimistrahvide sarieiraja, vaid on korralikult teenust tarbides selle eest ka maksnud. «Inkassofirma hagihoiatust vaadates on seal vaid hoiatused ja nõudmised, aga mitte ainsatki kuupäeva, millal pargiti või millise autoga – kui hakkan meenutama, siis ma tõesti ei mäleta. Võimalus on ka see, et autoga sõitis keegi teine ja et trahv tõesti tehti – seda ma ei välista, aga ma poleks seda kindlasti eiranud,» kurdab Epp.
Europarki tegevjuhi Karol Kovaneni sõnul edastab nende firma parkimise eest maksmata jätnud klientide trahvid inkassofirmale. «Kuna meil puudub ligipääs sõidukiomanike registrile, väljastab Europark leppetrahvi nõude meie jaoks sel hetkel anonüümsele sõidukikasutajale,» selgitas Kovanen.
See toob Europarki jaoks kaasa olukorra, kus trahvisaajat ei saagi täiendavalt (lisaks auto kojamehe vahele paigaldatud trahvikviitungile) teavitada.
Kovanen ei välista olukordi, kui keegi kolmas võtab trahvikviitungi kojamehe vahelt ära enne, kui autokasutaja parklasse jõuab, või et inimene ei märka kviitungit ja see lendab esimese kojamehekasutusega keset liiklust minema.
«Võib olla ka, et keegi laenab auto, saab trahvi, kuid eirab seda, ja ei teavita sõiduki omanikku trahvist. Praktikas on inimesed oma trahvidest teadlikud, kuid mõningatel juhtudel ei pruugi olla. Seepärast me seda olukorda ei välista ega hakka ka hindama, kes räägib tõtt ja kes mitte. Usume inimese juttu, kui esitatud stsenaarium on võimalik,» selgitas Kovanen.
Regulaarsete rikkujate sõidukitega käitub Europark aga teisiti – nende sõidukid teisaldatakse ja nii tekib auto omanikuga otsekontakt. «Seeläbi saame konkreetse kasutaja andmed, kellega olukord lahendada,» ütles Kovanen.
Kuidas klientidega ühendust võetakse ja millises järjekorras neile tasumata trahvist meelde tuletatakse, on Kovaneni sõnul Europarki ja Julianus Inkasso vahel selgelt kindlaks määratud.
«Inkassofirma automaatkirjade väljastusprogramm oli mingit hulka trahve käsitanud kui korduvteateid ja esmakordse viisaka informeerimise asemel saadeti välja karmid hagihoiatused koos lisandunud nõudekuludega,» avaldas Kovanen kahjumeelt. Ta lisas, et on inkassofirmaga sel teemal ühenduses ning peagi saadetakse välja kiri, milles eksimuse eest kohtuga hoiatatud inimeste ees vabandust palutakse.
Kumbki toimetusega ühenduses olnud hagihoiatuse saanu pole kõnealust teavituskirja reedese (1. august 2014) seisuga veel näinud.
OÜ Julianus Inkasso juhatuse liikme Margus Aule sõnul puudutab hagihoiatus «väikest kogust» Europarki kliente. «See juhtus tehnilise eksimuse tõttu. Esimene hoiatuskiri saadeti vales vormis,» tunnistas Aule.
«Eksimust puudutavatele isikutele antakse võimalus tasuda tähtajaks maksmata parkimistrahv ilma lisanduvate sissenõudekuludeta,» kinnitas Aule. See tähendab, et 70 euro suurune nõue kahaneb kahe eeltoodud näite puhul trahvi põhisummale – 30 eurole.
Kovaneni sõnul võib vanade trahvide sissenõudmise aeg praegusele hetkele langeda põhjusel, et inkassofirma tegi järelkontrolli. «Meie edastame tasumata trahvid kõige hiljem paar nädalat pärast maksetähtaega inkassole. Trahv ise aegub kolme aastaga,» märkis Kovanen.
Kõigil klientidel, kel on kahtlus, kas neilt sissenõutav trahvisumma ka tegelikult parkimistasu maksmata jätmise eest oli, saavad teha päringu Europarki või nende poole pöördunud inkassofirmasse.
«Parkimiskontrolör teeb sõidukist fotod ja tehtud toimingutest on elektroonilised logid, koos kellaaegade ja GPS‑koordinaatidega. Kes konkreetselt sõiduki parkis, selle kohta meil üldjuhul andmed trahvi tegemise hetkel puuduvad. Juriidilisest seisukohast on küsimus sõiduki omaniku vastutusest – omanik peab olema teadlik, kes tema sõidukit mingil ajahetkel kasutavad,» ütles Kovanen.
Kovaneni sõnul toimub Europarki parklates üle Eesti kaks miljonit parkimist, millest 0,8 protsenti (16 000 – toim) jätavad parkimise eest eri põhjustel tasumata.