Rodney Durham (60) lõpetas töölkäimise aastal 1991, kuulutas välja eraisiku pankroti ning elab sotsiaaltoetustest. Kõigele vaatamata laenas Wells Fargo talle 15 197 dollarit kasutatud Mitsubishi soetamiseks.
USA uus laenulõks on vana auto
«Ma tõesti ei tea kuidas ma selle laenu sain,» vahendab New York Times Durhami imestust. Oma avaldusse kirjutas Durham, et teenis Birminghamis Lourdes’ haiglas laborandina 35 000 dollarit aastas.
Ühtlasi maininud mees automüüjatele, et ta pole seal haiglas enam töötanud üle kolmekümne aasta. Nüüd, pärast kuude kaupa tasumata jäetud makseid, viis pank auto lõpuks minema.
Ülaltoodu on üks näide USA uuest nn subprime ehk riskilaenude buumist.
Miljonid viletsas rahalises seisus ameeriklased saavad kasutatud autode müüjate kaudu hõlpsasti laenusid. Mõnikord leiutavad müüjad ostjatele ise «makseajaloo». Paljudel juhtudel lisatakse laenudele tingimusi, kasutades teadlikult ära meeleheitel klientide minimaalseid teadmisi rahaasjadest.
Enam kui 100 pankrotimenetlust uurides täheldas New York Times, et riskantsete autolanude intessid olid sageli üle 23 protsendi. Reeglina ületasid laenud ostetud autode väärtuse vähemalt kahekordselt.
Riskantsete autolaenude kiire levik ning nende väljastamisel ilmnev muretu hoolimatus meenutavad New York Timesile meeletust, mis omal ajal valitses riskantsete eluasemelaenude turul ning viis 2008. aastal vallandunud finantskriisini.
Viimase viie aastaga on riskantsete autolaenude hulk kasvanud enam kui 130 protsenti. Ka uute autode ostuks antud laenudest väljastatakse iga neljas nigela makseajalooga inimestele.
Kiire kasumi lootuses kallavad riskantsetesse autolaenudesse raha mitmed juhtivad USA pangad. Juba on subprime-autolaenudest hakatud koostama ka keerukaid võlakirju ja finantstooteid, mida pangad müüvad väärtpaberitena kindlustusfirmadele, avatud investeerimisfondidele ja pensionifondidele.