Malaysia Airlinesi lennuki allakukkumine Ukrainas toob kaasa sadade miljonite dollariteni ulatuvad kindlustusnõuded ja ilmselt ka pikad kohtuvaidlused lennukompaniide, kindlustuskompaniide, valitsuste ja ohvrite perede vahel. Olukorda raskendab seegi, et esialgu pole selge, kes lennuki alla tulistas.
Lennukatastroof toob kaasa pikad kindlustusvaidlused
«Nende perede jaoks tuleb sellest väga pikk, keeruline ja poliitiliselt plahvatusohtlik kompensatsioonijuhtum,» ütles The Wall Street Journalile ühe Austraalia advokaadibüroo lennundusküsimustega tegelev jurist Joseph Wheeler. «Kui rääkida kompensatsiooni suurusest, siis see ulatub sadade miljonite dollariteni,» lisas ta.
Esialgu maksab ohvrite omastele Malaysia Airlines kuni 170 000 dollarit reisija kohta. Arvatavasti esitab firma süüdistuse raketi väljalaskjale, kuid pole ise ilmselt samuti süüdistustele immuunne. Malaysia Airlinesi võivad reisijate esindajad süüdistada selles, et lennufirma teadis, et Ukraina lennuruum on sõjapiirkond, kus eelmisel nädalal lasti alla kaks lennukit.
Näiteks Suurbritannia tsiviillennundusamet hoiatas juunis firmasid ning soovitas neil Ukraina lennuruumi vältida.
Lennuk oli kindlustatud Saksamaa finantsgrupi Allianz tütarettevõttes AGCS. Londoni kindlustusmaakler Aon hindas lennuki väärtuseks 97,3 miljonit dollarit. «Kui aga tõestatakse, et lennuk lasti alla, läheb juhtum nišituru, õhusõja alla,» kirjutasid Barclays panga analüütikud klientidele.
Lennuliinide edasikindlustamine jaguneb tavaliselt sektori mitme juhtiva kompanii – näiteks Munich Re, Swiss Re ja Hannover Re – vahel, kirjutas Reuters. Londoni edasikindlustusfirma Atrium on juhtiv edasikindlustusfirma, kes katab lennukite kahjusid pahatahtlike aktide, nagu terrorismi vastu.
Ohvrite pered esitavad süüdistusi ilmselt igal juhul ning nad võivad saada miljonitesse dollaritesse ulatuvat kompensatsiooni. Mõne riigi, näiteks USA, seadused võimaldavad saada kõrgemat kompensatsiooni kui teistes riikides.