Internetis tasub olla tähelepanelik ka pealtnäha tavalistele viktoriiniküsimustele vastates, sest mälumängus osalemine võib osutuda hoopis mobiilihelinaid, taustapilte jms pakkuva firma seatud lõksuks.
Mälumängus osalemine tõi 150 krooni suurema mobiiliarve
Taolisesse lõksu sattus läinud kuul Võrumaalt pärit pensionär Ilmar. Mälumänguhuvilisena vastas ta internetis geograafiaalasele küsimustikule. Tulemused sai mees teada mobiiltelefonile laekunud rõõmsa sõnumi kaudu: «Hurraa! Teie kood 0515. Teie vastasite õigesti 90% küsimustest.»
Juuni lõpus laekunud mobiiliarve tõi aga kurvema teate – Ilmari telefoniarve oli tavalisest oluliselt suurem. «No tavaliselt on see kuskil 200 krooni, aga siis oli 350,» rääkis mees.
150 krooni oli arvele lisatud «perioodilise sisuteenuse» eest. Teadmata, mida taoline teenus tähendab, otsis Ilmar abi oma mobiilifirmalt – EMT-lt. Sealt sai ta vastuse, et oli lühinumbrilt 1891 tellinud CellTT teenuse, mille raames saadeti talle iga nädal SMSiga üks põnev fakt. Sõnumi hinnaks oli 50 krooni. Lisaks oli tal võimalus osaleda iPadi loosimises.
«Ma ei teagi, mis asi see on, ja ühtegi teenust pole ma ka saanud,» oli mees nördinud.
Suurimat meelehärmi valmistas Ilmarile aga EMT käitumine. Väidetavalt sattus ta pahandust toonud küsimustikule läbi mobiilifirma veebilehe. «EMT peaks vaatama, kelle teenuseid ta vahendab. Kas tõesti on õige vahendada petiseid?,» kirjutas ta ka EMT klienditeenindusse.
EMT avalike suhete juhi Kaja Sepa sõnul on võimatu, et mees sattus küsimustikuni läbi nende kodulehe, sest nad pole kunagi oma lehele teiste firmade reklaame pannud.
Küll aga vahendab EMT küsimustikuga seotud firma teenuseid. «Vahendama» tähendab siinkohal, et EMT on sisuteenuse pakkuja käsutusse andnud lühinumbri ja arveldamine klientidega käib läbi nende.
«Meie selles mõttes koostööpartnereid ei vali, meie anname numbri sellele firmale, kes seda taotleb,» ütles Sepp.
Siiski on firmade vahel sõlmitavas lepingus punktid, et sisuteenuse pakkuja tegevus peab olema kooskõlas Eesti Vabariigi seadustega. Rohkemat kontrolli, kuidas või mis tingimustel firma oma «meelelahutusteenuseid» pakub, EMT ei tee.
«See on täiesti teise firma enda äri, sinna me tegelikult ei saa sekkuda,» märkis Sepp.
Et taoliste sisuteenuse pakkujatega on probleeme, polnud EMT-le siiski uudiseks. Nimelt on nende klienditeenindajad pidanud vastama üsna paljude inimeste küsimustele, kes on kas küsimustikku täites või helinat tellides enesele teadmata liitunud teenusega, mille eest hakatakse küsima kuutasu.
«Viimasel ajal on neid oluliselt vähemaks jäänud, tänu sellele, et neist on nii palju kirjutatud ja räägitud ja inimeste teadlikus on selles suhtes tõusnud,» märkis Sepp.