Päevatoimetaja:
Angelina Täker
Saada vihje

Ekspert: alkoholiaktsiis võiks tõusta palgast kiiremini

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Hanneli Rudi
Copy
Pooleliitrine õllepudel tundub Eestis tarbijatele kõige vastuvõetavam.
Pooleliitrine õllepudel tundub Eestis tarbijatele kõige vastuvõetavam. Foto: Mati Hiis / Õhtuleht

Eestis kasutatakse alkoholiaktsiisi eelarve täitmiseks, kuid konjunktuuriinstituudi juhi Marje Josingu hinnangul saaks selle abil mõjutada ka napsu tarvitamist.

«Alkoholiaktsiis võiks tõusta pisut kiiremini kui inimeste sissetulek, sest siis inimene kogu aeg tunneb, et alkohol on tema jaoks natukene kallim ja ta piiraks oma oste, näiteks ostaks kolme pudeli asemel kaks või jätaks selle ühegi ostmata,» rääkis Eesti Konjunktuuriinstituudi juht Marje Josing Eesti alkoholituru uuringu tutvustamisel. Seni on Eestis enamasti palgatõus olnud aktsiisitõusust suurem. Ka mullu kasvas keskmine palk seitse protsenti, aga alkoholihind kerkis 4,8 protsenti.

Josingu sõnul võiksid seadusandjad aktsiisitõusu planeerides vaadata ka sissetulekute tõusu prognoosi. «Oleks hea, kui selliste maksuotsuste taga oleksid ratsionaalsed argumendid, et ei oleks tegu puhtalt poliitilise otsusega – kusagil on vaja auku täita, tõstame aktsiisi,» rääkis ta.

Alkoholi tarbimist aitaks vähendada ka see, kui teha pakendid väiksemaks. Õllejoojate lemmikpakend oleks  pooleliitrine pudel. «Siin on väga selge seos, mida vähem inimesed joovad, seda väiksemat pakendit nad eelistavad. Suure pakendi armastajad on suured tarbijad,» rääkis Josing. Nii võiks suures koguses õlut joovate inimeste arvates olla pudel liitrine. Kaheliitrised õllepudelid on siiski suunatud ennekõike neile tarbijatele, kellel niigi on liigtarbimisega probleeme. «Kahjuks kipub olema nii, et kui pudel on lahti tehtud, siis see ka ära juuakse. Tegelikult võiksid nii kaupmehed kui tootjad liikuda vaikselt väiksema pakendi poole,» rääkis Josing.

Tarbijate soosituim õlle kangus oli 4,3 protsenti ja siider võiks olla 3,7. «Praegu on see ühe protsendi võrra kõrgem, nii et langemisruumi on veel,» tõdes Josing. Ka siin ütlesid tagasihoidlikumad joojad, et alkohol võiks olla lahjem.
 

Tagasi üles