Mullu detsembris e-posti teel soodsa pakkumise saanud klient tellis oma ettevõttele domeeni registreerimise ja veebimajutuse firmalt, mis vähem kui pool aastat hiljem ootamatult hindu tõstma hakkas.
Firma sundis ettemakstud teenuse eest juurde tasuma
Tarbija24 poole pöördunud Alisa Jakobi registreeris 2013. aasta detsembrikuus oma ettevõttele Art Jakobi OÜ domeeni ja tellis ühtlasi veebimajutuse Cemty OÜ’lt. Soodne pakkumine tähendas seda, et domeeni registreerimine üheks aastaks ja veebimajutusteenus kaheks aastaks läksid Art Jakobi OÜ'le kokku maksma 32,58 eurot pluss käibemaks. Veebimajutus hinnaga 12,25 +KM aastas oleks selle järgi pidanud kehtima 2015. aasta 9. detsembrini.
Mis kliendil aga tol hetkel kahe silma vahele jäi, olid firma lepingutingimused, mis lubavad hinda ka ette makstud teenuse puhul tõsta. Täpsemalt on lepingus kirjas järgmine: «Teenuse osutajal on õigus Teenuse eest makstavat tasu ühepoolselt muuta, teavitades sellest Klienti vähemalt 30 päeva ette. Alates Teenuse osutaja poolt saadetud teates sisalduvast ajast kuulub Teenuse eest tasumisele uus hind.»
Üllatav arve
Selle aasta 24. veebruaril sai Jakobi Cemty OÜ’lt kirja, mis ütles, et veebipakettide hindu ja lepingutingimusi on uuendatud, kuid et olemasolevatel klientidel hindu muuta ei plaanita.
22. mail saabus aga ühtäkki kiri paketimuudatuse kohta, mis jättis mulje, justkui klient oleks ise paketimuudatuse tellinud ja peab selle eest juurde tasuma 31 eurot pluss käibemaks. Nimelt ütles kiri: «Tellimus laekunud ja täidame selle esimesel võimalusel.» Kirjaga oli kaasas ka uus arve, tähtajaga 29. mai.
Kuna Jakobi polnud ise mingit paketimuudatust tellinud, päris ta selle kohta firmalt aru ning sai vastuseks, et hinnakiri muutus ja soovi korral teenust jätkata tuleks tasuda teenuse jätkamise eest uue hinnakirja alusel. Hiljem teatas Cemty OÜ juhatuse liige Rando Hütt lisaks, et kui arve jääb tasumata, siis teenus suletakse ja teostatakse tagasikanne kasutamata teenuse osa eest.
Et Jakobi keeldus talle ebaõiglasena tundunud arvet tasumast, suleti 4. juunil tema teenus ehk siis sellest päevast ei saanud ta enam ligi ei oma veebilehele ega postkastile. Kui ta aga otsustas teise teenusepakkuja juurde kolida ning teatas, et soovib teenusest loobuda, tuli tal vastust oodata kaks päeva.
Rando Hütt vastas Tarbija24 päringule e-posti teel, et hinnamuudatustest saadeti klientidele teavitus 30 päeva ette, nagu lepingutingimuste järgi on ette nähtud. Täpsemalt saadeti teavitus tema sõnul välja 19. aprillil ning uued arved koostati 22. ja 23. mail. Jakobi on aga kindel, et 19. aprillil ta ettevõttelt ühtki kirja ei saanud (kui see just rämpsposti alla ei läinud) ehk siis uus arve tuli tema jaoks täieliku üllatusena.
Palvele kõnealuse teavituse saatmist Tarbija24’le tõendada vastas aga Hütt, saates vaid viite Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuse veebilehele consumer.ee.
Segased kirjad
Lisaks sellele, et firma ei teavitanud korretselt hinnamuudatusest, tekitas Jakobile meelehärmi ka muidu segadusseajav kirjavahetus. Näiteks oli 22. mail välja saadetud arve peal kirjas üks summa, teenuse sulgemise teates aga tasumata summana hoopis teine summa.
Ka keeldus Hütt tegemast ümberarvestust, kui Jakobi küsis, kas oleks võimalik maksta uue hinnakirja järgi juurde vaid kuni selle aasta lõpuni, ehkki eelnevalt oli teenus tellitud järgmise aasta lõpuni. Kui Jakobi lõpuks teenusest loobuda otsustas, et saaks kolida ümber teise teenusepakkuja juurde, ootas ta vastust kaks päeva. Naine lisas, et Rando Hütti on olnud võimatu telefoni teel tabada, sest see annab pidevalt kinnist tooni, teisel firma numbril võtab aga toru keegi teine, kes pole kõigi firma asjadega kursis. Ka Tarbija24’l ei õnnestunud Hütti telefoni teel tabada.
Samuti sai klient 5. juunil teate, et Cemty OÜ lõpetab alates 07.07.2014. .ee domeenidele registreerimisteenuste osutamise, andes enda halduses olevad .ee domeeninimed üle akrediteeritud registripidajale OÜ Radicenter, ehkki antud klienti ei peaks see info üldse puudutama, kuna temal on registreeritud .com domeen.
Ka Tarbija24 päringu peale kinnitas Rando Hütt, et teade puudutab tõepoolest vaid .ee domeene. «Lõpetame .ee domeenide akrediteeritud registripidaja lepingu Eesti Interneti Sihtasutusega. Põhjuseks peamiselt liigne bürokraatia. Kui võrrelda Eesti Interneti Sihtasutuse paberimajandust registripidajate omaga ja tulusid koos käibe kasvuga, peaks olema asi selge,» vastas ta selgituseks.
Cemty OÜ on ka varem ühe korra .ee domeenide registeerimisteenuse osutamise lõpetanud - 13. aprillil 2013 anti enda halduses olevad domeenid üle Zone Media OÜ'le, hiljem aga hakati teenust uuesti pakkuma.
Eesti Interneti Sihtasutuse avalike suhete juht Maarja Kirtsi ütles, et registripidaja peaks kindlasti osutama oma klientidele kvaliteetset ja stabiilset teenust, kuid kuna antud loo puhul ei ole tegemist .ee domeeniga seotud küsimusega, ei ole võimalik seda täpsemalt kommenteerida.
Küll aga soovitab Eesti Interneti SA domeeni registreerijatel teenusepakkuja valimisel tutvuda tähelepanelikult tema kodulehe, teenuste ning võimalike lepingutingimustega. Samuti kinnitas Kirtsi, et alates selle aasta 7. juulist ei osuta Cemty OÜ enam .ee domeeni registreerimisteenuseid.
Tarbijakaitseameti tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna juhataja Hanna Turetski sõnul ei saa amet sellises olukorras kahjuks kuidagi aidata, kuna tegemist on kahe juriidilise isiku vahelise kliendisuhtega. Nii jääb tema sõnul ettevõtjal üle taoliste probleemide lahendamisel vaid kohtusse pöördumine.
Ameti kommunikatsiooniekspert Kadri Paul märkis, et kui Cemty OÜ lepingutingimustes oli ka 2013. aastal lepingu sõlmimise ajal teenuse eest tasumise kohta kirjas sama mis praegustes lepingutingimustes, siis oli teenuseosutajal tõepoolest õigus hinda ka ette makstud teenuse puhul muuta. «Kuid ta pidi sellest ette teatama 30 päeva, mitte lihtsalt välja saatma uue/täiendava arve,» lisas Paul.