Toyota Motor andis eile suurema vastutuse oma välismaalastest tippjuhtidele, väljaspool Jaapanit paiknevaid tehaseid hakkavad nüüdsest juhtima ameeriklased ja eurooplased.
Toyota edutas võõramaalasi
Poliitikamuutus on tingitud kvaliteediprobleemidest, mis on kahjustanud Toyota reputatsiooni ja toonud kaasa enam kui 8,5 miljoni sõiduki tagasikutsumise.
Ühe kriisi põhjusena on nii Toyota ametnikud kui kriitikud välja toonud puuduliku kommunikatsiooni kohalike juhtide ja nende bosside vahel Jaapanis. Eriti USAs anti kohalike juhtide hoiatused edasi liiga aeglaselt, mõnikord takerdusid nad aga sootuks.
Eilse liigutusega eemaldas Toyota sisuliselt terve jaapanlastest ülevaatajate «kihi», mis paiknes kohalike ülemuste ja Toyota City tippjuhtide vahel Jaapanis.
Kõige suurema ametikõrgenduse sai prantslane Didier Leroy, kes on nüüdsest Toyota esimene mitte-jaapanlasest müügi- ja tootmisjuht Euroopas. Leroy astub ametisse 1. juulil ja vahetab välja Tadashi Arashima.
Carl Klemm asub Kenji Manabe kohale Toyota juhina Poolas, mis on üks Toyota kaheksast Euroopa tootmiskeskustest.
USAs saavad Toyota Texase ja Indiana tehaste etteotsa jaapanlaste asemel Chris Nielsen ja Norm Bafunno. Kentucky tehast hakkab juhtima Wil James, kes varem pidas Toyota Põhja-Ameerika kvaliteedijuhi ametit.
Kui muudatused ühel pool, juhivad kohalikud inimesed 12 Toyota 14 tehasest Põhja-Ameerikas.
Samas jääb Toyota tippjuhtide tasandil läbi ja lõhki Jaapani ettevõtteks. Kõik 38 juhatuse liiget on jaapanlased, kuigi firma automüük leiab valdavalt aset välismaal.
Toyota kõige kõrgem USAs sündinud ametnik on Põhja-Ameerika müügijuht Jim Lentz, kes on seal olnud ka peamine kõneisik kogu kriisi vältel.
Toyota president Akio Toyoda, kes aasta tagasi tegevjuhi kohale asus, on juba pikemat aega rääkinud vajadusest lokaliseerida firma tegevust kaugemates regioonides. Veebruaris loodi ka Toyota globaalne kvaliteedikomitee, kuhu kuulub lisaks jaapanlastele ka mitmeid välismaalasi.
Ametikõrgendused käidi välja Toyota aktsionäride aastakoosolekul, kus Toyoda ühtlasi vabandas massiliste tagasikutsumiste pärast. Investorid olid juhatuse suhtes valdavalt positiivselt meelestatud. Nii näiteks julgustas üks neist Toyodat «edasi võitlema ja jääma kindlaks vaenulike võõramaiste regulaatorite ja meedia surve all».
Copyright The Financial Times Limited 2010.