Täna Tallinnas Swissôteli konverentsikeskuses toimuva tarbimiskeskkonna arengu konverentsi «10 aastat kiirlaene. Aeg otsustada?!» avanud majandus- ja kommunikatsiooniminister Urve Palo avaldas lootust, et hiljemalt sügise alguseks ja veel parem kui enne riigikogu suvepuhkust jõutakse kiirlaenuturu reguleerimisel konkreetsete lahendusteni.
Palo: kiirlaenuturu reguleerimisel võiks lahendusteni jõuda sügiseks
Palo märkis, et hoolimata senisest avalikust arutelust ja seadusemuudatustest pole tegelik pilt Eesti kiirlaenuturust praegu veel kaugeltki rahuldav, pigem vastupidi. Selle põhipõhjus on ministri sõnul sageli inimeste toimetulekus, aga mitte ainult.
«Võib julgelt öelda, et Eesti tarbijakrediidi seadusandlus on võrreldes teiste Euroopa riikidega väga liberaalne. Piltlikult öeldes on seni toimunud sümptomite ravi, kuid põhjus ise on jäänud tähelepanuta,» lausus ta, lisades, et seda näitas ka majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumis aasta algul valminud kiirlaenuturu analüüs, milles võeti olukord esmakordselt tervikuna vaatluse alla.
Palo sõnul on selge, et nii enam edasi ei saa ja sektori kui terviku reguleerimine on hädavajalik. Ta märkis, et seejuures ei tohiks unustada, et sageli võib tagatiseta väikelaen olla inimestele suureks abiks – kaks kolmandikku kiirlaenu võtnutest jõuavad laenu siiski tagasi maksta. Minister tõi välja, et ka Tallinna Sotsiaaltöö Keskuse võlanõustajate hinnangul ei tuleks paljud pered ilma lühiajaliste laenudeta toime ning et see on hädavajalik teenus, mida tuleb lihtsalt paremini reguleerida.
Palo sõnul tuleks ära hoida emotsiooniotsused kiirlaenu võtta. Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium saatis esmaspäeval partneritele ja avalikkusele arvamuse avaldamiseks reklaamiseaduse muutmise eelnõu esimese variandi, millega keelataks tarbijakrediidi reklaam raadios, televisioonis ja internetis ning piirataks oluliselt kõigi tarbimislaenude sisu. See aitaks lõpetada emotsioonidele rõhuvad üleskutsed laenu võtta, lausus minister.
Minister lisas, et eelnõu esimese variandiga pole piiranguid seatud kiirlaenude väli- ja printreklaamile. Teda teeb murelikuks, et kui tarbijakrediidi reklaam raadios, televisioonis ja internetis keelata, võib see senisest jõulisemalt levida tänavale. Ta märkis, et ootab enne ära tagasiside eelnõule, et otsustada, kas piirangud peaksid olema karmimad.
Kokkuvõttes märkis Palo, et loodetavasti aitavad konverents ja sealsed arutelud jõuda veidi lähemale olukorrale, kus laen on taas lihtsalt üks finantsteenus, milles pole midagi halba ega taunimisväärset, kui seda anda ja võtta läbimõeldult ja eesmärgipäraselt nii teenuseosutaja kui ka tarbija seisukohast vaadates.
Tarbimiskeskkonna konverents keskendub erinevatele tarbijakrediidiga seotud teemadele. Konverentsi korraldavad tarbijakaitseamet, Euroopa Komisjoni Eesti esindus ja kaubandus-tööstuskoda.