Päevatoimetaja:
Angelina Täker
Saada vihje

Uuendus: bussile saamiseks tuleb dispetšerile ette helistada

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Hanneli Rudi
Copy
Varsti pääseb bussi peale vaid etteteatades, sest muidu vuhiseb buss lihtsalt peatusest mööda.
Varsti pääseb bussi peale vaid etteteatades, sest muidu vuhiseb buss lihtsalt peatusest mööda. Foto: Arvet Mägi/Virumaa Teataja

Alates 1. septembrist hakkab Saaremaal kehtima kord, kus väiksema koha rahval tuleb bussi peale saamiseks helistada dispetšerile.

«Kui näiteks buss sõidab esmaspäevast reedeni, siis teeb see kuus 20 korda, kuid vedajalt tulevate andmete põhjal on liinilõigul kümme reisijat, siis vähemalt pooltel kordadel sõitis buss tühjalt,» rääkis Meie Maale Saare maavalitsuse arendusnõunik Karl Tiitson.

Tellimusliini korral jääb inimesele ühistranspordi kasutamise võimalus alles, ent samas ei tee buss tühjalt edasi-tagasi sõitu. Edaspidi hakkab bussiliin koosnema põhiosast ja tellimusliini ehk nõude osast. Põhiliini peatusest bussi peale minnes ja ostes pileti nõude ossa jäävasse peatusesse, buss sinna ka sõidab. Kui tellimusliini osasse piletit ei osteta, siis mitte.

«Kui aga tahta nõude osasse kuuluvast peatusest bussi peale saada, tuleb sellest dispetšerile näiteks päev ette teatada,» selgitas Tiitson. Täpne etteteatamise aeg ei ole veel paika pandud ja seda arutatakse koostöös bussifirmaga.

Millistel bussiliinidel nõudeosad sisse seatakse või graafikut hõrendatakse, selles osas peab maavalitsus läbirääkimisi Pihtla, Pöide, Mustjala, Kihelkonna, Leisi, Valjala, Muhu, Lümanda ja Kaarma vallaga.

Leisi vallas toimib juba praegu tellimusliin Leisi-Triigi, kus buss on käigus lähtudes Hiiumaa praamile minejate või sealt tulejate vajadustest. Kavas on rakendada seda veel Leisi-Õiste ja Pärsama-Viira lõigul. Leisi vallavanem Ludvik Mõtlep pidas maavalitsuse ideed tellimusliini kohta mõistlikuks, sest tühjal bussil pole mõtet lasta sõita. Samas tekkis tal küsimus, kuidas bussi ajaliselt sõidugraafikus hoida.

«Kui buss ei pea peatusest läbi sõitma, kas seisab siis nii kaua aja parajaks tegemiseks või läheb kohe edasi?» ei saanud Mõtlep aru. Ent tellimusliini korral jõuaks buss järgmisesse peatusesse hiljem kui otse sõites. «Mis kellaks peab inimene järgmises peatuses olema? Kas tulema varem või hiljem? Talvel külmaga kümneid minuteid oodata pole just kuigi meeldiv,» arutles Mõtlep.

Maavalitsuse arendusnõunik Karl Tiitson rõhutas, et tellimusliinide süsteemi saab kasutada vaid nendel lõikudel, kus toimub edasi-tagasi sõitmine, nagu Kihelkonna-Veere, Mustjala-Tagaranna. «Tühje peatusi esineb ka otse sõitvate busside liinidel, kuid nendest ei saa liinijuppe välja lõigata,» täiendas Tiitson.

Tagasi üles