Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Alko veenab soomlasi napsu kodumaal ostma

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Andres Reimer
Copy
Alkoholikastid teel Soome laevale.
Alkoholikastid teel Soome laevale. Foto: Küllike Rooväli

Soome riiklik alkoholimüügi monopol Alko käivitas jookide Eestist kaasa toomise vastaste kampaania.

Kodulähedastest viinapoest hundijalavee ostnud soomlane saab alates maikuust kaasa kotikese kirjaga „Tax paid“, mis näitab, et tema seekordse peatäie pealt tasutud maksuraha pole jäänud Eestisse. "Ostes alkohoolsed joogid Soomest, jäävad tasutud maksud toetama meid soomlasi,“ kõlab kampaania selgitus Alko kodulehel.

Eelmisel aastal tõid soomlased oma välisreisidelt Kauppalehti andmetel kaasa 75 miljonit liitrit alkoholi ning jookide sissevedu kasvas koos tervise ja heaoluteenuste ostmisega 15 protsenti.

Põhjanaabrite majandusleht toob põhjuseks asjaolu, et näiteks õlle aktsiis puhta alkoholi liitri kohta on Soomes 32,05 eurot, Eestis aga kõigest 6,28 eurot.

Väidetavalt langes samuti Taanis lokanuid alkoholi piirikaubandus möödunud suvel esimest korda aastakümne jooksul, kui näiteks õllele kehtestatud maksu alandati. Õlle müük kasvas Taanis seejärel ühe protsendi võrra.

Soome valmistub nüüd oma alkoholi puudutavaid seadusi muutma, et teenida oma kodanike joomakirelt senisest suuremat tulu.

Alkoholi Eestis sisse vedamise takistamiseks sunnivad Soome ametivõimud nüüd Helsingi sadamas bussituriste kaasa ostetud õlle ja viinakastid käsitsi maale tassima, selle asemel, et lasta kaubal mugavalt bussi pagasiruumis koduukse ette reisida.

Kõikidest Eestit külastanud Soome turistidest ostis alkoholi kaasa 79 protsenti ja nad kulutasid selleks keskmiselt 122 eurot ühe ostja kohta, selgus Emori aprillis avaldatud uuringust. Soome turistide kaasaostud moodustavad 34 protsenti alkoholimüügist.

TNS Emori juhataja Karin Niinase sõnul otsustas Emor uurida põhjalikumalt Soome turistide alkoholi kaasaoste Eestis ja tegi koostöös TNS Gallupiga Soomes selleteemalise esindusliku uuringu, küsitledes kokku enam kui tuhandet soomlast.

«Soome turistide põhilisteks alkoholi ostukohtadeks on laevad ja sadamapoed,» ütles uuringu autor, TNS Emori uuringuekspert Aivar Voog. «2 protsenti soomlastest ostavad Eestist alkoholi kaasa kuni kolm korda kuus, 7 protsenti 3–5 korda poolaastas ja 32 protsenti 1–2 korda poolaastas.»

Aivar Voogi sõnul on vastupidiselt Eesti kohaliku alkoholitarbimise pigem langevale suundumusele kasvanud 2013. aastal alkoholimüük (absoluutalkoholi koguses) Eesti jaekaubanduses 1,1 protsenti (rahaliselt oluliselt enam – üle 5 protsendi).

«Selle kasvu taga on põhiliselt Soome turistid, kelle alkoholiostud moodustasid koguselises arvestuses 34 protsenti kogu alkoholimüügist Eestis eelmisel aastal,» tõdes Aivar Voog. «Lahjemate alkohoolsete jookide kategoorias kasvasid turistide ostumahud üle 15 protsenti võrreldes 2012. aastaga, samas iseloomustab ka soomlasi kangemate jookide vähenenud eelistus.»




 

Tagasi üles