Lõuna-Aafrika Siphiwe Tshabalala, kes jalgpalli MMil avavärava lõi, on sattunud ühe hoobiga rahvuskangelase staatusse ja reklaamijate huviorbiiti.
Coca-Cola heidab silma LAVi väravalööjale
Vasaku jalaga löödud vägevast väravast oli möödas vaid paar tundi, kui Coca-Cola – üks MMi suursponsoreid – oma Happiness TV turunduskampaanias nii tabamuse enda kui ka selle tähistamistantsu tarvis juba ruumi tegi.
Coca-Cola pole Tshabalalaga veel küll lepingut sõlminud, kui kõik märgid näitavad, et midagi on tulemas. Coca-Cola turundusjuht Lõuna-Aafrikas Zayd Abrahams jõudis mehe eile juba «rahva saadikuks» ja «unistuste sümboliks» tituleerida.
Tshabalala ümber on tiirutamas teisigi ettevõtteid. «Minuga on juba mitmed turundusinimesed ühendust võtnud, et uurida, kus teda kätte saab,» ütles kohalik jalgpalliagent Glyn Binkin, kes esindab 24-aastase jalgpalluri kahte meeskonnakaaslast. «Selge on see, et ta on pärast seda mängu omadega täiesti uuel tasandil.»
Kui Bafana Bafanal ka täna õhtul Uruguai vastu hästi peaks minema, võib tulu tõusta ka teistele mängijatele. Kuid Binkin tõdeb: «Teise ja kolmanda värava autorit ei mäleta keegi.»
Spordimehe kuulsus võib kustuda kiiresti, kuid praegu on Tshabalala nimi küll enamike fännide huultel. Telesaated ja muu kohalik meedia on sellest väravast lausa üleküllastunud.
«Ma nutsin, kujutage ette!» ütles üks fänn Durbani Radio Metro vahendusel. «Muidu ei nuta ma isegi matustel.»
Jalgpallikoondise suhtes on üles soojenemas isegi ragbihaiged valged ja kriketihulludest asiaadid. Nii võib väita, et Tshabalala on leidmas toetajaid ka väljaspool omaenda mustanahalist kogukonda. «MM toob ta täiesti uuele turule,» ütles Binkin. «Isegi valged teavad nüüd, kes ta on.»
Kuulsus võib olla igati kasulik. Lõuna-Aafrika mängijatele ei maksta sugugi halvasti, osalt ka seetõttu, et riigi kõrgliiga on lõiganud kasu atraktiivsest satelliittelevisiooni lepingust. Selliste superstaaride nagu Cristiano Ronaldo ja või Didier Drogba tasemel tasud küll pole, kuid koondise mehed saavad oma klubidelt siiski kuni 2 miljonit randi ehk 263 000 dollarit aastas, mis on kohalikke standardeid arvestades väga palju.
Seni on kohalike mängijate reklaamivõimalused olnud üsna kõhnukesed. Coca-Cola on küll kasutanud oma reklaaminägudena kolme koondislast - Steven Pienaari, Aaron Mokoenat ja Teko Modiset – ning lisaks valikuliselt noori, kuid üldiselt eelistavad kohalikud sponsorid ragbi- ja kriketitähti.
Binkin arvutab, et tänu reklaamilepingutele võiksid Lõuna-Aafrika jalgpallurid aastas ehk miljon randi lisaks teenida.
Copyright The Financial Times Limited 2010.