Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Reima õmblejad saavad uskumatult vähe palka

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Hanneli Rudi
Copy
Arengumaades töötavad õmblejad saavad väikest palka ja peavad tegema tööd kehvades tingimustes.
Arengumaades töötavad õmblejad saavad väikest palka ja peavad tegema tööd kehvades tingimustes. Foto: SCANPIX

Reima laste T-särk maksab Soomes 12.95, kuid selle teinud Bangladeshi õmblejad saavad ühe särgi valmistamise eest kaks senti.

Soome lasteriiete tootja Reima viis läbi uurimise neile allhanke korras teenust pakkuvates firmades, mis asuvad Hiinas, Sri Lankas, Türgis, Indoneesias, Vietnamis ja Bangladeshis, kirjutab Yle.

Bangladeshi vabrik teeb ka riideid tuntud Rootsi firmale H&M. Töötempo tehases on väga pingeline, õmblejad peavad päevas valmistama 300 imikusärki päevas. Palgad Bangladeshi õmblusvabrikutes on maailma ühed madalamad, vaid Birmas makstakse veel vähem. Detsembris jäi sealne miinimumpalk 28 ja 48 euro vahele, mida on vähem kui Hiinas ja Vietnamis. Reima Bangladeshi tehases töötav õmbleja teenivad kuus 60 eurot koos ületunnitasuga.

Bangladeshi töötajate õiguste organisatsiooni Solidaarsus juhi Kalpona Akteri sõnul peaks Reimal häbi olema. «Reima tegelikult ei hooli õmblejate ohutusest ega töötingimustest Bangladeshi tehastes,» rääkis ta Yle saates.

Soome ametiühingute keskuse SASK kõneisiku Jukka Pääkköneni sõnul saaksid sealsed õmblejad topelt palka, kui Soome rõiva tootjad maksaksid neile 50 senti rohkem iga särgi tegemise eest.

160 Euroopa jaemüügiketti sõlmisid Bangladeshi ametiühingutega lepingu, et parandada sealsete  vabrikute turvalisust. Soome firmadest on sellega seni ainsana liitunud Stockmann.

Reima esindaja Juha Alitalo sõnul on nende ettevõte nii väike tegija Bangladeshis, et nad pole pidanud vajalikuks seda lepingut sõlmida. «Bangladesh on meie jaoks rohkem nagu eksperiment,» rääkis ta. Alitalo lisas, et kui ettevõtte jätkab seal tegutsemist, siis võib tulla kõne alla ka lepinguga liitumine.

Ligi aasta tagasi Bangladeshis Dhakas asetleidnud varingus hukkus teadaolevalt üle 1100 inimese, tegemist on kõige rängema katastroofiga riidetööstuse ajaloos üldse.

Tagasi üles