Päevatoimetaja:
Sander Silm

Tarbijakaitsjad hakkavad ettevõtjaid koolitama

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Andres Sooniste tähistab kolme kuu pärast oma esimest tööaastat tarbijakaitseameti peadirektorina.
Andres Sooniste tähistab kolme kuu pärast oma esimest tööaastat tarbijakaitseameti peadirektorina. Foto: Julia-Maria Linna / Äripäev

Tarbijakaitseameti peadirektor Andres Sooniste arvab, et ettevõtete ja tarbijate vahel tekivad probleemid enamasti teadmatusest ning seetõttu tuleb ettevõtjaid koolitada.



Millised on tarbijakaitseameti ja ettevõtjate suhted seni olnud?

Olles varem töötanud erasektoris (If Kindlustuse juhatuse esimehena – toim), tean, et kokkupuuteid on küll. Meie küsisime aeg-ajalt nõu, kuidas üht või teist asja lahendada, või kas see, mida me teha kavatseme, on ikka korrektne. Eks me seda nõu jõudumööda tarbijakaitselt ka saime. Oma uutelt kolleegidelt olen kuulnud, et sarnane koostöö on käinud ka mõningate teiste sektorite või ettevõtjatega.

Nüüd olete tarbijakaitseameti peadirektorina asunud ameti ja ettevõtjate sidemeid tihendama. Miks?

Tarbijaharidus jääb nii või naa meie oluliseks tegevuseks, aga nüüd oleme lisanud ka ettevõtjate suuna. See on nagu täppislaskmine – sa harid seda, kelle kaudu võivad tarbijal probleemid tekkida.

Kuna reeglina ei tekita ettevõtja neid probleeme pahatahtlikult, vaid teadmatusest, siis eeldame, et kui me neid koolitame, jääb nii mõnigi probleem tarbija jaoks tulevikus ära. Me töötame ettevõtjatega justkui oma tööpõllu vähendamise nimel.

Mis on praegu kõige olulisemad valdkonnad, milles ettevõtjad harimist vajavad?

Kui jätta kõrvale turismisektor, siis ütleksin, et kõige põletavamad teemad on võib-olla finantsteenused ja SMS-laenud, kus on hästi suur hulk, rataste vahele jäänud inimesi. Päris tihti on küsimusi tekitanud ka mobiiltelefonidele mõeldud teenused. Lisaks tekitab pidevalt küsimärke ja probleeme toiduainetööstus.

Kas hakkate ettevõtjatele nendel teemadel koolitusi tegema?

Esimene põhiline suund on koolitada sektoreid, mitte niivõrd konkreetselt ettevõtjaid. Teine on koostöö erialaliitudega, et nad töötaksid välja oma kvaliteedistandardid, mida nad ise suudaksid jälgida ja kus oleksid sees ka tarbijakaitsenõuded.

Kuidas te praegu ettevõtjatega probleeme lahendate?

Ma suhtlen ettevõtjatega pea ülepäeviti ja nii heas kui ka halvas. Mulle tundub, et väga palju probleeme laheneb läbirääkimiste käigus. Bürokraatlik kirjavahetus peab selles ametis olema niikuinii, aga tihtipeale, kui näed, et kirjadest suurt tolku ei ole, aitab üks või kaks kokkusaamist. Loomulikult, kui minnakse konflikti ja ollaksegi konfliktipositsioonil, siis ilmselt peavad rääkima kiri ja kohus.

Millise hinnangu annate praegu ettevõtjate ja tarbijate suhetele? Kas ettevõtjad võtavad tarbijaid kuulda?

Kui ettevõtjad on suuresti liitunud liitudesse, siis tarbijad… Neid liite on küll olemas, kuid need ei ole sellised, mis tõsiselt väga suurt hulka tarbijaid liidaksid. Turukeskkond areneb ikka ettevõtjate nägemust mööda, sest tarbijaühendused jäävad praegu liiga nõrgaks, et diskussiooni astuda ja oma huve tugevalt esindada. Ma eeldaksin aga ikkagi partnerlust.

Tagasi üles