Tallinna linna eratarbija olmejäätmete käitlusmaht on aastas 12 miljonit eurot. Jäätmevedajad soovivad seadusega kindlustada olukorra, kus omavalitsusel puudub sisuline võimalus kontrollida raha kulutamist ja selle seost teenuse kvaliteediga.
Ajal, kui Eestis räägitakse kõlavaid sõnu väärtuspõhisest poliitikast on üsna üllatav, et soodsate asjaolude kokkulangemisel on mõnel äriühingul võimalik riigikogus osta seadus, mis tagab mõnusama äraelamise.
Aasta tagasi läksime Põhja-Tallinna linnaosas peale aastast vabaturuperioodi, kus jäätmevaldajatel oli võimalus leppida endale meelepärase vedajaga kokku teenuse osutamine, üle korraldatud jäätmeveole.
Põhjamaades juurutatud mudeli eeskujul asus omavalitsus ise jäätmehooldust korraldama ostes hangetega sisse jäätmete äraveo ja käitlemise teenuse. Sarnast süsteemi on Euroopas laialdaselt kasutusel. Lähim suurem linn, kus samasugune põhimõte edukalt töötab on Stockholm.
Korraldatud jäätmekogumise eesmärk on saavutada puhtam keskkond ja suurendada jäätmete liigiti kogumist. Vabaturu tingimustes valitses tegelikult anarhia, kus puudus kontroll jäätmete äraveo üle ja linnas vohasid omaalgatuslikud prügimäed.
Jäätmefirmal on eriesindajad seadusloomes
Jäätmefirmad üritasid korraldatud jäätmekogumisele üleminekut igati takistada, kuid kohtu erinevad astmed andis õiguse Tallinna linnale. Jäätmekäitlusettevõtted eesotsas RagnSellsi ja Keskkonnateenustega (endine Veolia) otsustasid seejärel asuda muutma oma ärieesmärkide saavutamiseks õigusruumi. Paistab, et neil oli üsna kerge leida seltskond riigikogu liikmeid, kes kättemaksurõõmust on valmis käe alla panema ükskõik millele.
Kolm kuud peale korraldatud jäätmeveosüsteemi rakendamist andsid neli endist minu erakonnakaaslast Rainer Vakra, Lembit Kaljuvee, Inara Luigas ja Kalle Laanet riigikogus sisse seaduseelnõu muudatuse, mis jätaks omavalitsuse ilma õigusest ise korraldada jäätmehooldust. Eriti imestama paneb mind Rainer Vakra kirglikus.