Päevatoimetaja:
Sander Silm

Mullu arvuti ostnud klient: keegi ei informeerinud XP toe lõppemisest

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Tiina Kaukvere
Copy
Windows XP reklaamplakat Las Vegases
Windows XP reklaamplakat Las Vegases Foto: AP Photo

Tarbija24 lugeja Arnis ostis eelmise aasta lõpul HP lauaarvuti operatsioonisüsteemiga Windows XP. Tänavu sai talle selgeks, et äsja ostetud arvutil on opsüsteem vaja juba välja vahetada.

Lauaarvuti HP Business (dual-core protsessor, 500GB hard drive, 3GB RAM) ostis lugeja portaali Chilli.ee vahendusel. Seal oli pakkumine «töökindel HP lauaarvuti + kingituseks monitor -44%». Müügil oli 50 vautšerit hinnaga 169 eurot. Tavahinnaks oli arvuti puhul märgitud 300 eurot.

Ehkki oli mainitud, et tegemist on renew-lauaarvutiga, mis on kasutatud ja taastatud, siis kehtib lauaarvutile 2-aastane garantii.

Tänavu märtsis luges Arnis aga, et Windows XP tootetugi lõppeb 8. aprillil ja Microsoft soovitab opsüsteemi välja vahetada. Osta soovitati Windows 8, mille hind on aga 100 kuni 120 eurot ehk pea sama palju kui maksis vaid mõned kuud tagasi soetatud arvuti.

Arnis on pettunud, et ostmisel teda toe lõppemisest ei informeeritud.

Chilli tegevjuht Martin Aigro kinnitas, et kõnealuseid arvuteid vahendab Chillile vastava edasimüüja litsentsiga teenusepakkuja Lätist, kes vahendab arvuteid kõikjale Euroopas.

«Antud kampaania raames müüdud arvutitele ei olnud müügihetkel (ega ka täna kolm kuud hiljem) Windows XP uuenduste allalaadimise kohta piiranguid,» selgitas Aigro. «Teenusepakkuja sõnul ei ole uuenduste kasutamine hädavajalik operatsioonisüsteemi üldiseks toimimiseks, küll aga on see soovituslik,» lisas ta.

Microsoft võimaldab turvauuendusi edasi?

Põhiline, mille pärast tasub süsteemis uuendusi teha on Aigro sõnul arvuti turvalisus. «Viimase info kohaselt ei lõpeta Microsoft turvauuenduste võimaldamist Windows XP tarkvarale enne 14.07.2015,»tõi ta välja. Microsoft Baltikumi tootejuht Andres Sirel kinnitas, et Microsoft pole arvutitootjatele müünud Windows XP litsentse 2009 aastast.

«8. aprillist lõpeb ära Windows XP tehniline tugi ja ei pakuta enam opsüsteemi turvapaiku ning muid tootetäiendusi, mis aitaksid arvutit ründevara vastu kaitsta,» selgitas Sirel.

Samast kuupäevast alates ei paku Microsoft enam ka programmi Microsoft Security Essentials allalaadimisvõimalust Windows XP-le, lisas ta. Kui kasutajal on Microsoft Security Essentials enne toe lõppemist Windows XP-le juba installitud, saab ta kuni 14.07.2015 selle programmi värskendusi (viiruste signatuurid jne), mis aitavad tuvastada arvutis ründevara.

«Need värskendused meie ründevaratõrje toodetele Windows XP-s võivad aidata tuvastada ja blokeerida teatud ründevara Windows XP-ga arvutis,» tõdes Sirel, kuid lisas, ilma opsüsteemi viimaste turbevärskendusteta on ründevaratõrje toodete tõhusus piiratud ja arvutil on ikkagi nakkusoht. «Seetõttu soovitame tungivalt võimalikult kiiresti üle minna toetatud operatsioonisüsteemile, et saada regulaarselt värskendusi, mis aitavad kaitsta arvutit pahatahtlike rünnakute vastu,» lisas ta.

HP Eesti kliendisuhete spetsialist Maarja Läänesaar tõi välja, et HP tootevalikus ei ole Windows XP-ga arvutitooteid juba mitu aastat. Tegemist oli vana mudeliga, mis on peale tootmist taaskomplekteeritud. Seadmete eest vastutab kliendi ees HP Eesti seisukohalt edasimüüja ehk Chilli kinnitusel litsentsiga teenusepakkuja Lätist.

Arvestades seda, et XP tuli välja 2001. aastal, on Läänesaare kinnitusel toe lõppemine igati ootuspärane.

«Erinevatel arvutitel on Chilli kampaaniates olnud installeeritud Windows XP kõrval ka Windows Vista ning Windows 7. Teenusepakkuja sõnul sõltub arvutite hinnaklass tarkvara maksumusest - mida uuem Windows, seda kallim tarkvara litsents ja seega ka toote ostuhind,» tõi Aigro välja.

Tema sõnul on võimalik soetada uus opsüsteem, kui vana versioon ei rahulda.

«Siin võib olla tegemist ebaausa kauplemisvõttega, kuid enne kui ei ole täpsed asjaolud teada, ei saa ka lõplikku hinnangut anda. Oluline on teada ka seda kas ja milline kasutusjuhend ostetud tootega kaasa antakse. Oluline on teada, kuidas seal on operatsioonisüsteemi kirjeldatud,» kinnitas tarbijakaitseameti avalike suhete juht Hanna Turetski.

 
Tagasi üles