Värske Eesti ettevõtete krediidipoliitika turu-uuring näitab, et firmad mõtlevad oma krediidipoliitikaga tegelemist üha rohkem läbi ning enam firmajuhte annavad võlgnikega tegelemise üle spetsialistidele, mis hea plaani korral säästab ettevõttele nii aega kui raha, kirjutab ProCredit tegevjuht Marek Lekštedt.
Kes peaks ettevõttes tegelema võlgnikega?
Otsus, kes ettevõttes krediidihalduse ja konkreetsemalt võlgnikega tegeleb, oleneb firma suurusest, tegevusalast ja sellest, kui hõivatud on firma juht. Ideaalis võiksid firmajuhid tegeleda oma peamise rolliga ehk firma juhtimise, arendamise ja selle põhitegevustega mitte võlglastelt oodatud tulu väljanõudmisega.
Väiksemates firmades võiks võlgnike üle kontrolli pidada inimene, kes tegeleb firma finantsasjadega iga päev ning selle rolli paikapanek on oluline, et võlgnikud tähelepanuta ei jääks.
64 protsendil Eesti ettevõtetest teeb krediidiotsuseid firma juht, kuid viimaste aastate uuringud näitavad, et suuremates firmades juhataja osakaal väheneb ning krediidiotsuste tegemist usaldatakse üha rohkem spetsialistidele, kes ettevõttes rahaasjadega tegelevad – raamatupidajad, müügijuhid ja finantsjuhid. Kahel protsendil ettevõtetest on eraldi krediidihaldur ning üks protsent firmadest on andnud oma krediidipoliitika hallata kolmandale osapoolele.
Olenemata sellest, kes firmas võlgnikega tegeleb, oleks kasulik algusest peale paika panna kindlad juhised, mida võlgnevuses arvetega teha, kuna probleemid tekivadki tavaliselt selge korra puudumisest. Üks võimalus on ka selle juures abi paluda krediidihaldusfirmalt.
Meie kogemus on näidanud, et probleemsete klientide üleandmine võlahaldusfirmale toob ettevõttele enamasti aja- ja muu ressursivõidu. Näiteks on sääst juba palgakuludelt, kui nõudeid tuleb ette vähe ning nendega tegeletakse ebaregulaarselt. Oma ettevõtte võlahalduse andmine kolmandale osapoolele võib olla samuti kasulik võlavaidluse neutraalseks hindamiseks ja lahendamiseks. Kuna inkassofirma on võlavaidlusläbirääkimistel võlgnikule tihti ka tasuta võlahalduskonsultandiks, siis „inkassosse andmine“ võib vahel olla võlgnikule isegi päästerõngaks halvimast pääsemiseks.
Oskuslik inkassofirma korraldab võlgade kättesaamist professionaalselt ja nii, et kliendisuhe kahepoolse huvi korral ka edaspidi jätkuks.