ERALi ümarlaual toodi välja mitmeid ettepanekuid, kuidas reklaamitegijates rahulolematust tekitavat riigihangete olukorda leevendada.
Riigihankereklaamid - kas loovtöö või kirjaklambrid?
Näiteks pakuti ühe võimalusena korraldada hankeid mitmeetapiliselt – kõigepealt tasuta ideekonkurss ja seejärel põhjalikum teostuse konkurss väljavalitud ideedega.
Sihtasutus Tallinn 2011 soovis oma hiljutises hankes kaheaastase turundusplaani koostamist ja planeerimist. Sellise hanke puhul võiks aga esimeses etapis välja kuulutada turundusplaani koostamise hanke ning kui see valmis, alles siis idee teostamise hanke.
«Tegelikult annab Riigihankeseadus hanke korraldajale väga erinevaid võimalusi,» arvas Eesti Reklaamiagentuuride Liidu (ERAL) president ja reklaamibüroo Ecwador juhataja Heily Aavik.
Teise olulise eeldusena hea hankekonkurssi korraldamisel peavad agentuurid põhjalikku tellija-poolset eeltööd.
Aaviku sõnutsi peaksid konkursi hindamiskriteeriumid olema selged ja üheselt arusaadavad ning esitatud tööd mõõdetavad ja võrreldavad olema.
Kitsam määratlus, mis tüüpi ettevõtetega soovitakse koostööd teha; selge ülesandepüstitus ja konkreetsed mõõtmiskriteeriumid muudavad hindamisprotsessi lihtsamaks ka tellijale endale.
«Hankedokumentide najal peab olema võimalik välja valida objektiivselt parim lahendus. Sealjuures ei peaks kampaania eesmärgid olema sõnastatud stiilis «tõsta tuntust» või «parandada mainet», vaid väljendatud numbriliselt,» kommenteeris agentuuri Kontuur LB juht Ants Lusti.
Nii konkursi ettevalmistus- kui hindamisfaasis soovitavad reklaamiagentuurid kaasata erinevaid spetsialiste - õppejõud, meedia esindajad, reklaamispetsialistid, erialaliidu liikmed, kes aitaksid kirja panna ülesandepüstituse, kokku panna lähteinfo ning valida välja toimivaim lahendus.
«Sõltumatuid eksperte kaasab eksporditoetuste taotluste ja muude projektide hindamisel näiteks EAS. Nii on tagatud lihtsus ja kiirus, või vähemalt hindamise pädevus,» tõi The Divisioni tegevjuht Urmas Lilleorg näite.
«Mina usun kliendi ja agentuuri vahelisse dialoogi. Loovtöö hange ei ole kirjaklambrite ostmine,» täiendas Lusti.