Swedbanki analüütiku Maris Lauri sõnul oli mais rõivaste ja jalatsite hinnatõus väga nõrka tarbijanõudlust arvestades uskumatult tugev.
Lauri: rõivaste hinnatõus oli uskumatult suur
«Tõenäoliselt turistide ootuses on tõusnud tugevalt hinnad ka toitlustuses ning üllatuslikult tõusid mais vaba aja teenuste hinnad,» lisas Lauri Swedbanki blogisse tehtud sissekandes.
«Võimalik, et juuni toob eelnimetatud hindade puhul vähemalt mõningase korrektsiooni,» arvas ta.
Riietus ja jalatsid kallinesid statistikaameti andmeil mais eelmise aasta sama kuuga võrreldes 2,2 protsenti ning aprilliga võrreldes 0,4 protsenti. Vaba aja teenuste hinnad aastatagusega võrreldes küll alanesid 1,3 protsenti, kuid eelmise kuuga võrreldes tõusid 0,5 protsenti.
«Kuigi tarbijate kindlustunde tugevnemine suurendab töökohta omavate inimeste valmisolekut kulutada, ei tasu unustada, et majapidamiste tulud on endiselt languses ning reaalne võimekus kulutusi teha väheneb. Hindade uljas tõstmine sellises olukorras toob kaasa tarbijakulutuste languse ja ettevõtete käibe vähenemise,» manitses Lauri.
Aastatagusega võrreldes 29 protsenti tõusnud kütusehindadest rääkides märkis ta, et tagasihoidlik viide nafta maailmaturu hinna langusele jõudis Eesti jaemüügiturule alles juunis. Aprilli lõpuga võrreldes on maailmaturul hind eurodes langenud umbes 9 protsenti, Eestis jaevõrgus aga 2 protsenti.
Keskmiselt tõusid tarbijahinnad mais eelmise aasta sama ajaga võrreldes 3 protsenti ning aprilliga võrreldes 0,2 protsenti. Lauri sõnul jäi üldine hinnatõus mais kardetust väiksemaks. Apilli hinnatõus viitas selgelt kaupmeeste ja teenindajate püüdele tõsta hindade abil käivet, mis nõrga nõudluse tõttu on endiselt väga tagasihoidlik ning oli reaalne võimalus, et protsess jätkub ka mais, selgitas analüütik. «Õnneks asjad kõige halvemini ei läinud,» lausus ta.
Lauri sõnul on siiski väga tõenäoline, et Swedbanki 0,5-protsendine hinnatõusu prognoos selleks aastaks asendub tuntavamalt kõrgemaga.