Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Maakleritest kujunevad personaalsed kliendihaldurid

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
LAAM Kinnisvara partner ja Eesti Kinnisvarafirmade Liidu juhatuse aseesimees Mart Saa.
LAAM Kinnisvara partner ja Eesti Kinnisvarafirmade Liidu juhatuse aseesimees Mart Saa. Foto: Liis Treimann

Kinnisvaraturul on tähtis olla pidevalt tegev, et osata teha järeldusi turul toimuvast, selgitab LAAM Kinnisvara partner ja Eesti Kinnisvarafirmade Liidu juhatuse aseesimees Mart Saa, kelle ettevõte tõi turule kinnisvara tervikteenuse – kinnisvaratehinguid ei pruugi elus olla palju, mistõttu tasuks neid teha targalt.

Olete LAAM Kinnisvaras asunud pakkuma tervikteenust – millest lähtudes on see teenus tekkinud?

Tervikteenuse vajaduse tingis elu ise – meie kliendid olid tihtipeale murelikud, et kust nad saavad edaspidi abi tekkivatele probleemidele, kui kinnisvara soetatud ja see teema leidnud lahenduse. Tihti küsitakse mõnda teemat juba ette, näiteks maksustamise küsimusi või kuidas üürileandmist saaks mugavalt lahendada. Klassikaline maaklerifirma Eestis pole kinnisvara vahenduse kõrval selliste küsimustega siiani tegelenud.

Kui kinnisvaratehing sõlmitud, tekivad ju kohe uued vajadused – kust leida kolijaid, kust saada abi uue kodu sisustamiseks, kes aitaks värskendavat remonti teha, kust saada mööblit ja vajalikku kodutehnikat, kelle kaudu leida kardinaid ja garderoobe, kas ja kus kodu kindlustada, sauna või mullivanni paigalduse soovid vms.

Tervikteenuse vajaduse tekitasid ka väljastpoolt tulevad kliendid, kes soovivad Eestisse investeerida ja vajavad nõuandeid juba enne kinnisvara soetamist ehk kuidas luua ettevõte Eestisse, milline on meie maksusüsteem ning kes aitaks tegeleda soetatud vara haldamisega. Samuti juhul, kui ostetakse üürimise eesmärgil – kes aitaks korteri või maja selleks ette valmistada ja ära sisustada ning kes jälgiks üüriraha laekumist ja tegeleks üürnike pisiküsimustega.

Lisaks aitame müüjatel eelnevalt korda ajada oma dokumentatsiooni, mis nii mõnelgi vanemal ehitisel ei vasta enam ostjate nõudmistele. Tihti on puudu energiamärgis, mille saamisel pakume meelsasti abi. Samuti korraldame hindamised pangalaenude taotlemiseks ning anname nõu lähtudes turuolukorrast. Ühesõnaga soovime pakkuda kliendile komplektset teenust.

Arvestades, kuivõrd pealiskaudset teenust pakuvad ikka veel paljud maaklerid, siis tervikteenus on ilmselt väga kulukas ja mõeldud vaid rikastele? Kas tervikteenuse hind ei söö ära võimalikku saadavat kasu?

Vastupidi – tervikteenus ei maksa meie klientidele midagi lisaks. Pigem on meie huvi olla oma klientidele enamaks kui maakleriteks ja kinnisvaratehingute vahendajateks. Selle eesmärgi selgitamiseks nimetasime ka omad müügiinimesed ümber kliendihalduriteks, sest nende tööülesanded on märksa laiemad, kui vaid kinnisvarateenuste vahendus ja n-ö kliendile objektil ukse avamine. Pigem saavad kliendid meie kaudu teenuseid tellides lisasoodustusi.

Samuti oskame abistada ning olla nn vahemeesteks läbirääkimistel erinevate teenuste pakkujatega. Usun, et enamik inimesi ei pea pidevalt tegelema kõikvõimalike kinnisvaraga kaasnevate teenustega, seega pole neil ka turutunnetust, kust ja mida ning mis kvaliteediga saab. Oleme tõhusateks abilisteks aja ja raha kokkuhoiul. Eesmärk on ju pakkuda kliendile sama summa eest enamat ehk mõnusat ja mugavat teenust.

Millised on need kinnisvara ostu-müügi nüansid, mis tavajuhul kipuvad tervikteenuse potentsiaalsetel klientidel ikka ja jälle piisava tähelepanuta jääma või ootamatult päevakorda tõusevad?

Tegelikult on nüansse palju, aga siinkohal tooksin välja mõned lihtsamad, mis samas tihti ununevad. Tasuks alati uurida kortermaja üldist heakorda ja korteriühistu tehtud või tehtavaid plaane. Juba enne notari juurde minekut võiks üle kontrollida täpsed ruutmeetrid, majade puhul ka krundi suuruse.

Kindlasti on aina suurema tähtsusega üld- ehk kommunaalkulud ja muud võimalikud püsikulud. Kliendid ei pruugi sageli osata määratleda kinnisvaraga kaasnevat vara väärtust (näiteks köögimööbel).

Millest tervikteenuse pakkumine algab?

Tervikteenus saabki tegelikult alguse kinnisvarateemadest. Jutuajamisest kliendi vajaduste ja soovide üle tekib selgus, milliseid teenuseid oleks kliendile veel tarvis ja kuidas saaksime talle abiks olla.

Kuidas teie arvates Eesti turg tervikuna tehtavatesse või planeeritavatesse kinnisvaratehingutesse üldse suhtub? Milliseid probleeme olete tähele pannud?

Pärast masu on ostjate seas toimunud päris oluline muutus – täpsemalt on hakatud uurima, mida siiski ostetakse ja mis selle ostuga kaasneb. Uuritakse püsikulusid, ümbruskonna arenguplaane ja võimalikke turuprognoose. Ühesõnaga on hakatud tegema arukamaid oste.

See omakorda põhjustab suuremaid hinnalõhesid erinevate objektide vahel. Suurte kulude ja kehvemate asukohtadega objektid, kus ka taristu arengut pole ette näha, jäävad vähem soosituks.

Kliendid on saanud targemaks, kuid siiski pole turule siseneval kliendil sellist infot nagu sellega päevast päeva tegeleval isikul, mistõttu julgen soovitada kasutada alati asjatundja abi. Kinnisvaratehinguid ei pruugi elus olla palju ja seega tasuks neid teha mõistlikult.

Kui olen ühe korteri või maja juba ostnud-müünud, kas olen siis järgmisel korral juba ekspert-asjatundja?

Kindlasti mitte, kuid siiski palju targem, kui enne seda. Kinnisvaraturul on tähtis olla pidevalt tegev, et osata teha järeldusi turul toimuvast. Tuleb osata vaadata suuremat pilti kui vaid ühe objektiga seonduv ost. Tihtipeale jäetakse üldfoon tähelepanuta ja hiljem ollakse pahased. Aga kelle peale? Seepärast tasub asjalikke ning põhjendatud nõuandeid oma ala asjatundjatelt kuulata.

Kas tervikteenus sisaldab ka selliseid nüansse-alateenuseid, mida käsitlete Eesti kontekstis uudsetena?

Uudne ongi tervikteenuse kontseptsioon tervikuna – kui siiani pakkusid vaid mõned kinnisvarabürood kolimisteenust ja abi pankades asjaajamisel, siis kogu kinnisvaraga kaasnevat tugiteenuste paketti pole siiani keegi pakkunud. Mugavus, aja kokkuhoid, soodsamad ja asjatundlikumad tehingud on selle teenuse sisuline mõte. Loomulikult ka kogu asjaajamise mugavus, aga seda pole Eesti tarbija veel harjunud saama. Üritame teha inimeste elu lihtsamaks.

Mida pakub tervikteenus?

• Dokumentatsiooni korraldamine     (ehitus- ja kasutusload, energiamärgised, projektid)

• Ostu ja müügi korraldamine ning hindamine

• Ehituse korraldamine või valmislahenduse pakkumine

• Arhitektide ja sisekujundajate teenused

• Kardina- ja garderoobisüsteemid

• Kolimine, kindlustamine, finantseerimine, valveteenused

• Mööbel kööki ja eluruumidesse, saunad (keristest pisitarvikuteni),     erinevad vannilahendused

• Kaminad, küttekolded, korstnad ja tarvikud

• Kodumasinad kööki ja mujale, video- ja audiotehnika

• Raamatupidamisteenused alates ettevõtete loomisest

ALLIKAS: laam.ee

Tagasi üles