Bordeaux’ veinimeistrid valmistuvad kasseerima tulu mulluselt kõrgekskiidetud aastakäigult, pärast kolme «ikaldusaastat» tõotavad hinnad Aasia veinisõprade ülevoolava nõudluse tõttu lakke lennata.
Aasias voolab ojadena Bordeaux’ veini
Londoni veinimüüja Berry Bros & Ruddi müügidirektor Simon Staples ütleb, et 2009. aasta Bordeaux’d nõutakse üheksa korda enam, kui isegi erakordset 2005. aastakäigu oma. «Nõudlus on hämmastav – midagi sellesarnast ei ole mina iial näinud,» ütles ta.
Hiina importis mullu enam kui 10 miljonit kasti ehk 50 protsenti enam, kui 2008. aastal. Kusjuures põhitarnija oli International Wine and Spirits Recordi andmetel Prantsusmaa. Ajakirja IWSR Magazine’i toimetaja Alex Smith ütles: «Rikkad hiinlased investeerivad kallitesse veinidesse ja Hong Kongi tippveinide oksjonid on Londoni omad tähtsuselt ületanud.»
Oma hinnad on välja kuulutanud vaid käputäis Bordeaux’ veinitootjaid, kes on kuulsad selliste chateaux’de poolest nagu Margaux, Mouton-Rothschild ja Latour. Kuid härra Staples ütles, et need hinnad, mis juba teada, «on palju kõrgemad, kui me arvasime».
Chateau du Tertre, mille kast maksab 382 dollarit, on 40 protsenti kallim kui 2008. aastal ning Staplesi sõnutsi müüdi kõik Berry Bros’ 750 kastid «tunniga maha».
Mullusuvised praktiliselt täiuslikud ilmastikuolud Edela-Prantsusmaal tõid aprillikuistel en primeur degusteerimistel Bordeaux 2009 aadressil ülivõrdes arvustusi.
Veinitootjate liidu Unions of Grand Cru Chateaux of Bordeaux presidendi Sylvie Cazes’ ootuste kohaselt peaksid hinnad tänavu tulema keskeltläbi 20 protsenti kõrgemad, kuid ta selgitas, et see kulub viimase 20 aasta hinnalanguste kompenseerimiseks.
Väiksemad Bordeaux’ tootjad on viimase kolme aasta jooksul hinnalanguste ja kõrgete tootmiskulude tõttu palju kannatada saanud, ütles ta. «Paljudel on väga raske, Grands Crus’ valmistajatel muidugi mitte.»
Samas hoiatasid veinikaupmehed, et kui hinnad liiga kõrgele aetakse, hajub ka nõudlus.
Suurbritannia suurima Bordeaux’ spetsialisti Farr Vintnersi direktor Tom Hudson ütles: «Aastakäik on hea ja hinnad võivad tõeti 2005. aasta omadest kõrgemale tõusta.»
«Aga ega inimesed ikka lõpmatuseni maksta ei taha. Piir tuleb ette,» lisas ta.
Staples ütles, et «vaid käputäis» 2009. aasta veine on tegelikult 2005 omadest paremad.
«Inimestele lõi see mõte pähe, et nüüd oli parim aasta. Ja nad kukkusid sellest lähtuvalt tegutsema. Aga tegelikult ei ole see kohe mitte parim aasta ja me üritame neid maha rahustada.»
Copyright The Financial Times Limited 2010.