Euroopa Parlamendi ja laiemalt kogu Euroopa Liidu kõige olulisem eesmärk on oma inimeste heaolu ja õiguste eest seismine. Kuid täna lennunduses kehtivad reeglid ei kaitse piisavalt reisijate õigusi, sest hüvitist saavad kõigest kaks protsenti õigustatud reisijatest, kirjutab Euroopa Parlamendi saadik Vilja Savisaar-Toomast.
Savisaar-Toomast: euroliit teeb lennureisijate elu kergemaks
Seetõttu hääletas Euroopa Parlament veebruari istungil kahe määruse osas, mis parandaksid reisijate informeerimist ning suurendaksid õigusi lendude tühistamisel, pikaajalisel hilinemisel ning pagasi käitlemise probleemide korral. Määrustega kehtestatavaid reegleid kohaldatakse kõigile Euroopa Liidu lennujaamu kasutavatele ettevõtjatele, sõltumata nende asukohariigist.
Euroopa Parlamendi Transpordi- ja turismikomisjoni liikmena olen antud määruste ALDE (Euroopa Demokraatide ja Liberaalide Liidu) poolseks variraportööriks ning ka ise määrustele kümneid muudatusettepanekuid esitanud. Hetkel on veel toimumas läbirääkimised Euroopa Nõukoguga, kuid selgitan, milliseid uuendusi dokumentide Euroopa Parlamendi poolt pakutud kujul vastuvõtmine lennureisijate jaoks kaasa tooks.
Iga välismaal reisinud inimene teab omast kogemusest, kui oluline on lennuki õigeaegne väljumine ning võimalikest hilinemistest teavitamine. Seetõttu soovib Euroopa Parlamendi Transpordi- ja turismikomisjon määrata igale lennuettevõtjale kohustusliku esindusisiku, kes viibib lennujaamas selle tööaegadel. Niimoodi oleks reisijatel võimalus saada vahetult usaldusväärset ja täpset infot kõikvõimalike muudatuste ning probleemide kohta. Ühtlasi aitaks lennufirma kohapealne esindaja reisijaid kaebuste esitamisel.
Lennu hilinemisel pandaks lennuettevõtjale kohustus teavitada kliente hilinemise põhjustest poole tunni jooksul. Täpsete kontaktide olemasolul tuleks reisijaid aga teavitada kohe hilinemist puudutava info saamisel. Põhjaliku informatsiooni andmine pakub reisijatele võimaluse adekvaatselt otsustada, kas soovitakse taotleda hüvitist, raha tagastamist või hoopis muuta oma reisiteekonda. Põhilised õigused ja teave abi saamise kohta peavad olema kirjas ka lennupiletitel.
Erakorraliste asjaolude puudumisel aset leidnud hilinemise korral peab reisijatel olema lisaks raha tagastamisele ja/või teekonnamuutmisele ka õigus fikseeritud hüvitisele. Täpne kompensatsiooni suurus sõltuks lennuteekonna pikkusest ja reisi hilinemise ajast ning jääks vahemikku 300-600 eurot.
Oluline on reisijasõbralikult lahendada ka olukorrad, kus lennuettevõte ei suuda mõistliku aja jooksul klienti soovitud sihtkohta vedada. Euroopa Parlament soovib kehtestada reegli, et üle kaheksa tunni hilineva saabumisaja korral oleks lennuettevõtja kohustatud pakkuma reisijale võimalust kasutada teiste lennuettevõtjate teenust või sooritada reis mõne alternatiivse transpordivahendiga.
Täna kehtiva määruse kohaselt on lennuettevõtjad kohustatud reisijatele abi pakkuma, kui uue lennu väljumisaeg on alles järgmisel päeval. Euroopa Parlamendi Transpordi- ja turismikomisjoni paranduste kohaselt oleks tähtajaks juba kaks tundi pärast tühistatud lennu planeeritud väljumisaega. Esialgse lennu tühistamise korral peab lennufirma pakkuma võimalust reisida hilisemal ajal, jätkata reisi teekonda muutes või raha tagasi saada.
Transpordi- ja turismikomisjon keskendus oma ettepanekutes ka puuetega reisijate õigustele. Me soovime, et lennuettevõtte töötajaid koolitataks senisest enam puudega reisijate abistamiseks ning et tulevikus ei tohiks saatjata reisimise alusel puudega reisijat lennukist maha jätta. Lennu hilinemise korral on vaja tagada sügava puudega inimeste jaoks eraldi ruumid ning pakkuda neile igakülgset abi ja toetust.
Teatavasti ei lähe Tallinna Lennujaamast kaugeltki kõigisse sihtpunktidesse otselende. Seetõttu on Eesti inimeste jaoks väga positiivne Euroopa Parlamendi seisukoht, et ümberistumisega reisidele kehtiksid samad õigused nagu ühe suuna piletile. Näiteks kui klient jääb ümberistumisega reisi järgmisest lennust maha eelmise lennu vähemalt 1,5 tunnise hilinemise tõttu, on tal õigus saada hüvitist hilinenud lennu eest vastutavalt ettevõtjalt.
Võimalike pagasiprobleemide ennetamiseks on lennufirmad kohustatud kõigis müügikanalites selgesti välja tooma lennukis lubatud pagasi ühiku, kaalu ja mõõtmed. Transpordi- ja turismikomisjon soovib, et lisaks käsipagasile tohiks pardale kaasa võtta ka olulised isiklikud esemed nagu üleriided ja käekotid. Lisaks annaksime reisijatele õiguse lennukisse võtta ühe standardsuurusega koti lennujaamast sooritatud ostudega ning väiksemaid muusikariistu.
Euroopa Parlament lähtub oma muudatusettepanekutes küll tarbijate huvidest, kuid tegelikult on täpne ja põhjalik regulatsioon vajalik ka ettevõtjatele. Senisest suuremat õiguskindlust tagavad määrused võimaldavad jõustumisel lennuettevõtjatel saadud kahju välja nõuda kolmandatelt isikutelt, näiteks tõrke põhjustanud lennujaamadelt.
Loodetavasti jõustuvad loetletud uuendused veel käesoleval aastal. Sellisel juhul on kõik Euroopa Liidu riigid kohustatud andma oma täitevasutustele volitused reegleid rikkunud ettevõtjate sanktsioneerimiseks. Tarbijate paremaks teavitamiseks ning lennuettevõtete distsiplineerimiseks soovib Euroopa Parlament, et määruseid rikkunud lennuettevõtjate nimed lisataks ka Euroopa Komisjoni kodulehele.