Läti piiri ääres elavale 79-aastasele Leenale helistavad pidevalt müügimehed. Küll pakutakse vanaprouale ajakirju, küll raamatuid, tervist tugevdavaid toidulisandeid või hoopis kööginõusid.
Telefoni teel ostmine nõuab oskusi
Leena ei jõua ära imestada, et kust küll teavad müügiinimesed tema telefoninumbrit või miks nad talle üldse nii tihti helistavad – enamasti ta ju midagi ei osta. Kuid kõned on tõesti sagedased – vahel pakutakse kaupa koguni mitu korda nädalas. «Helistab ja küsib viisakalt, et kas mul on minut aega teda kuulata,» ütleb Leena. «No eks mul ikka on, aga minutiga nad enamasti küll hakkama ei saa.»
Mõnikord on Leena telefonimüüjatel lasknud ennast ka pehmeks rääkida ja kaupa teinud. Nüüdki näitab ta toidulisandit Green coffe bean, millega kaasas käivast infomaterjalist selgub, et nendes sisalduvad ained vähendavad magusaisu, aeglustavad vananemisprotsesse, aitavad organismist kõrvaldada mürgiseid aineid, tugevdavad immuunsüsteemi ning hoiavad erksat enesetunnet. 180 tabletti maksis ligi 40 eurot. Lubatud toimeid pole Leena veel märganud.
Leena kraamib välja ka raamatud, mis talle telefoni teel müüdi. Tegemist on käsiraamatutega, kust perenaine leiab mitmesuguseid majapidamisnippe. Eriti rahul ta aga nendega pole, sest «mis ma ikka raamatust loen, kuidas kukeseenesousti tehakse» ning ostetud kokaraamatutes olevat nii keerulised retseptid, et isegi nende komponente pole poes saada.
Üks kogemus aga tegi Leenal meele täitsa mõruks. Nimelt aastaid tagasi nõustus ta müügimehe magusa jutu peale ostma erilisi õlikapsleid, mis pidid tervisele tugevdavalt mõjuma. Postipakk saabus postkontorisse, kuid õnneks juhtus Leena enne kapslite eest tasumist läbi astuma apteegist, kus olid müügil täpselt samad kapslid. Ainult et kolm korda odavama hinnaga. Postkontorisse saabunud pakile ta järele ei läinudki ning see saadeti tagasi.
Tarbijakaitseameti tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna juhataja Hanna Turetski ütleb, et ega alati polegi täielikult selge, kust telefonimüüjad potentsiaalsete klientide numbreid saavad. «Sageli on tarbijad ise erinevates loosimistes osaledes andnud nõusoleku oma kontakte ka edaspidi kasutada. Sellise olukorra vältimiseks tuleb oma kontaktide avaldamist piirata ning kui siiski on tarbijale helistatud, võib paluda andmed nimekirjadest eemaldada. Kui sellega ei nõustuta, saab abi andmekaitseinspektsioonilt,» ütleb Turetski.
Telefonimüügiga on tema sõnul nii, et sellele pole seatud mingeid ajalisi piiranguid ehk et müügiagent võib helistada täiesti suvalisel ajal – nädalavahetustel, hilisõhtul, riigipühadel. Korrektne telefonimüügi pakkumine võiks olla selline, kus kõigepealt tutvustatakse, et kes helistab ja mis eesmärgil. Kindlasti peab telefonimüüja pakkuma toodet või teenust viisil, et tarbija ikka aru saab, millega on tegemist. Kohe tuleb rääkida võimalustest toode tagastada, kui selline vajadus peaks tekkima.
Turetski rõhutab, et kui tarbija pole pakkumisest eriti huvitatud, siis võiks ta seda kohe öelda. «Müügikõnel ei ole küll mingit ajalist piirangut, kuid tarbijal on alati igal hetkel võimalik kõne lõpetada. Seejuures ei tohi helistaja seda takistada, kuna vastasel juhul on tegemist ebaausa kauplemisvõtte kasutamisega, mis on keelatud ja tarbijakaitseseaduse alusel karistatav,» ütleb ta.
Sageli peibutavad müüjad tarbijaid tasuta proovipakkidega, ent kui asjasse mitte süüvida, võib niimoodi sattuda olukorda, kus pakke hakkab tulema iga kuu, kuid nüüd peab nende eest ka maksma. Nimelt võib juhtuda, et proovipakile reageerimata jätmist võtab müüja kui pikaajalise lepinguga nõustumist ning siis ei lõpe saadetised enne, kui tarbija on teatanud, et soovib lepingu lõpetada. Oluline on teada seda, et kahe nädala jooksul pärast toote kättesaamist on ostjal võimalik toode tagastada ning oma raha tagasi nõuda. Kusjuures ostja ei pea põhjendama oma käitumist ehk et ta ei pea end kuidagi halvasti tundma sellepärast, et äkki on otsustanud tootest loobuda.
Mida pidada silmas telefonimüüja käest kauba või teenuse ostmisel?
Tutvu pakkumise tingimustega. Telefoni teel toodet või teenust tellides ei pruugi pakkumise tingimustest täielikult aru saada ning keeruline on kogu kõne käigus saadud infot korraga meelde jätta. Sellepärast täpsusta kindlasti, kas tegemist on ühekordse tehingu või tasulise perioodilise teenusega.
Tee endale selgeks toote või teenuse lõpphind. Toote või teenuse maksumusele võivad lisanduda ka postikulud. Kui tegemist on perioodilise teenusega, siis pead arvestama, et iga järgmise pakiga kaasnevad uued kulud. Küsi üle, kuidas saad tellitud kauba tagastada või teenusest loobuda, kui see sulle ei sobi.
Ära tee otsust kiirustades või emotsiooni ajel. Enne kindla jah-sõna ütlemist hinda oma rahalist seisu ja seda, kas sul ikka on pakutavat toodet või teenust ka tegelikult vaja. Väldi emotsiooniostu.
Tutvu materjalidega. Kui oled toote kätte saanud või teenust kasutama hakanud, loe tähelepanelikult läbi kõik kaasa pandud või sulle saadetud materjalid. Seal on kirjas, kui pika aja jooksul ning kuidas saad teada anda, et soovid tellitud tootest või teenusest loobuda või et ei soovi edaspidi regulaarselt saadetavaid tooteid. Tasuta proovipaki saamisel selgita kindlasti välja, mis sellega kaasneb.
Täpsusta tingimusi. Uuri, kas proovipaki puhul on tegemist ühekordse tasuta tellimusega või hakkad tooteid saama iga teatud aja tagant ja pead nende eest maksma.
Kui oled saanud tasuta proovipaki ja edaspidi tasulisi pakke ei taha, helista või kirjuta kohe paki saatnud kauplejale ning anna teada oma keeldumissoovist. Vastasel juhul võid hakata pidevalt saama tasulisi pakke. Kui siiski juhtub, et järgmine pakk jõuab sinuni, tuleb see kohe tagasi saata. Tagastamiskulusid sina kandma ei pea.
Kui sa pole pakutud kaupa tellinud, aga sulle saadetakse siiski pakk ja arve, siis ära jäta seda tähelepanuta. Anna kauplejale teada, et sa loobud saadetisest. Kui sa lihtsalt vaikid ja loodad, et ehk müüja lõpetab ise sulle pakkide saatmise, võid üsna pea saada hoopis rahalise nõude inkassofirmalt. Siis aga on juba hilja öelda, et sa tegelikult pakki ei tahtnudki.
Allikas: tarbijakaitseamet