Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Katse: kas kolmekohalist elektriautot kõlbab talvel rentida?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy

Jaanuari argihommik, 15 kraadi külma ja karge tuul. Sobiv ilm elektriauto rentimiseks? Küsitav. Pärast KredExi teadet, et elektriautode rent on osutunud menukaks ning jaanuaris lisati uusi rendipunkte, tekkis huvi järele uurida, kellel tasub elektriautot rentida, ning mis veelgi põnevam, kui hea mõte on rentida elektritoitel liikuv masin krõbeda talvekülmaga.

Kumbki katsetajaist ei olnud varem elektriautoga sõitnud. Ka ei vasta me keskmise elektriauto rentija profiilile – Kred­Exi teatel on selleks 33-aastane meesterahvas. Aga müüdid on ju selleks, et neid murda.

Elektriautosid rentivaid ettevõtteid ei ole ELMO Rendi kõrval kuigi palju. Eestis renditakse üldse ainult kolme marki elektriautosid: Nissan Leafi, Mitsubishi i-Mievi ja Electric Miat. Kui kahe esimese kohta on palju arvustusi, siis prantslaste imemasinat ei taha keegi kuigi tõsiselt võtta. Ometigi kinnitab Autorent, et nende kolm Electric Miat on ka külmadega pidevalt sõidus.

«Peamiselt on rentijateks Tallinnas ja selle lähinaabruses elavad inimesed,» ütles Autorendi müügijuht Andres Tuuksam.

Autor: Karli Saul/ Scanpix

Nii otsustasimegi laenutada Autorendist Electric Mia ja ELMO teenuse katsetamiseks kõige populaarsema rendiauto Nissan Leafi. Autod on mõistagi nagu siga ja kägu, ent renditeenust saab siiski võrrelda.

Kui Autorendi puhul kehtib tavapärane kord – helista ja broneeri, mine kohale, allkirjasta leping, võta võti ja sõida –, siis ELMO Rendi jaoks tuleb rohkem eeltööd teha. Esmalt tuleb end kodulehel kasutajaks registreerida. Kasutuslepingu allkirjastamiseks on omakorda vaja ID-kaarti või Mobiil-IDd. Sisestada tuleb ka juhiloa number.

Seejärel avaneb kaart rendipunktidega (Tallinnas on neid üheksa), kust saab ühtlasi teada, mitu vaba autot punktis ootab on ning milline on nende aku laetuse tase. Hea ja mugav ülevaade ühe suure miinusega: autosid ei ole võimalik broneerida varem kui 30 minutit enne kasutama hakkamist.

Autor: Karli Saul/ Scanpix

Katse päeval seisab Viru keskuse parkimismaja rendipunktis kaks Nissan Leafi ja kaks Mitsubishi i-Mievi. Pärast broneerimist saadab ELMO Rent sõnumi kolme numbriga. Neile helistades saab avada ja sulgeda uksi ning viimaks lõpetada teenuse.

Renditud Nissan Leafi aku on peaaegu täis laetud. Miinuskraadide mõju on ilmne – armatuurilt on näha, et kõigi ennustuste järgi saab selle autoga sõita kõigest 103 kilomeetrit, ehkki sõiduulatus ühe laadimiskorraga peaks olema kuni 175 km.

Autor: Karli Saul/ Scanpix

Soojendus kurnab akut

Esmalt tuleb salong soojaks saada. Soojenduseta sõitmine ei tule sellise külmaga kõne alla, ehkki see paneb akule suure põntsu. Pärast kahe kilomeetri läbimist teatab auto, et sõiduulatus on veel umbes 85 kilomeetrit.

Tondil Autorendi parklas seisab vahva väike masin. Kui leping sõlmitud, kulub kõigepealt  kümmekond minutit salongi sees aknaklaaside härmatisest puhtaks kraapimisele. Puhur hakkab tööle, kuid auto on jääkülm.

Electric Mia on kolmekohaline – kaks kaasreisijat saavad jalad juhi kõrvale välja sirutada. Liuguks kinni ning sõit võib alati! Või oot ... auto ei liigu. Mootor töötab, kuid masin edasi ei põruta. Süüde välja ja uus katse, kuid ikkagi ei õnnestu.

Autor: Karli Saul/ Scanpix

Andres Tuuksam hüüab läbi uduste akende: «Sul vist jäi uks lahti, siis ta ei käivitu.» Selgub, et probleem pole ustes, mida seestpoolt hästi avada ei õnnestu, vaid siiski tagumises rehvis, mis on kinni külmunud.

Pärast ratta lahti sõitmist võib teekond alata. Armatuuril oleva info järgi saab sõita 79 kilomeetrit. Pärast paari kilomeetrit see lubadus siiski devalveerub – alles jääb 59 kilomeetrit.

Autor: Karli Saul/ Scanpix

Sõidukil, millel kulub, kui uskuda Youtube’i, 90-kilomeetrise tunnikiiruse saavutamiseks üle poole minuti, tuleb valgusfoori ees gaasipedaal põhja litsuda, et mitte suurtele jalgu jääda. Kaasliiklejad on siiski tavapärasest sõbralikumad – kes lehvitab, kes uudistab lihtsalt läbi akna. Seevastu Leaf kiirendab nullist saja kilomeetrini tunnis 11,9 sekundiga. Reibas auto.

Vurame linna vahel kahe rendiautoga kordamööda ringi. Vähemalt saab ühe masina vahepeal kesklinna parklasse ootama jätta, ilma et selle eest tuleks hingehinda maksta, sest elektriautoga on parkimine ju tasuta.

Nähtavus on vilets

Kui Leafiga on sõidetud 17 kilomeetrit, jääb ennustatavaks sõiduulatuseks veidi üle 50 kilomeetri. Tuleb võtta kasutusele energiasääturežiim. Pärast 37-kilomeetrist tuuri linnas lubab auto sõita veel 30 kilomeetrit.

Miaga on lood kehvemad, sest kiirlaadimispunkte kasutada ei saa. Tuuksami sõnul sõidab elektriauto 15-kraadise pakasega ühe laadimisega 35–40 kilomeetrit. Auto aku saab täis laadida kolme tunniga tavalisest 220-voldisest süsteemist.

Electric Miat tuleb katsetama ka Nissan Leafi omanik, Eesti Liikluskindlustuse Fondi juhatuse esimees Mart Jesse. Esmalt proovib ta linnatänaval pidureid: pisike sõiduriist hakkab pisut vänderdama, kuigi tal on ABS-pidurid täitsa olemas.

«Roolis on üsna kõhe olla ja väga mürarikas on. Ma ei kujuta küll ette, et peaksin Miaga oma päevad mööda saatma,» kirjeldab Jesse. Samuti häirib teda, et tuuleklaas on juhist kaugel ning eesmised piilarid väga laiad, piirates märgatavalt nähtavust. «Kui sul on klaas jääs ja soojapuhur klaasi peale ei puhu, on see talvises kliimas lausa ohtlik. Selle auto kallal on ikka väga palju vaja tööd teha, et see sõidukõlblikuks saaks,» avaldab ta arvamust.

Jäälilled ei ole siiani klaasilt kadunud ning sõidu lõpetanud Jesse ootab kannatamatult pääsemist sooja Nissanisse.

Naastes Autorenti, küsime Tuuksamilt, miks nad sellist autot üldse rendile annavad. «Ainult sellepärast, et nad on silmatorkavad – see ongi põhimõtteliselt reklaami pärast.» Ta lisab: «Kui võrrelda Nissan Leafiga, siis Leaf on poole asjalikum auto, aga ta ei püüa pilku.»

Alternatiiv taksole?

Enne Leafi tagastamist katsetame kiirlaadimist. Algajal sõitjal tekib igast laadimispunktist möödudes mõte, et ehk peaks nüüd akut laadima. Umbes 30 minutit laadimist ning aku laetuse tase kasvab 41 protsendilt 68 protsendile. Ennustuste kohaselt saab sõita 63 kilomeetrit, ent sellesse numbrisse suhtume üsna skeptiliselt.

Tagasi Viru Keskuse rendipunkti jõudes on ennustatavaks sõiduulatuseks 58 km. Kui Tondil oli läbisõit 19 334 km, siis Viru keskuses 19 338 km. Ennustus läks ülessoojenenud sõiduki puhul üsna täppi.

Linnas, kus on tihe laadijate võrgustik, saab elektriautoga hakkama ka algaja. Rendisessiooni pikkuseks kujunes 3 tundi ja 54 minutit, mille eest küsib ELMO Rent 15 eurot. Kokku jõudsime siiski Mia kõrvalt selle aja jooksul sõita vaid 41 km. Electric Mia rendipäev maksab kümme eurot.

Nii võib elektriauto olla hea alternatiiv taksole, kui näiteks rendipunkt asub lähedal ja päevas on vaja mitu otsa sõita. Mart Jesse arvab, et Mia võiks olla hea igapäevane töövahend näiteks postiljonile. Rentida võiks seda aga üksik reisija, kes saab oma suure spordikoti tagaistmetele asetada.

Samas tuleb rentimise puhul arvestada suure vastutusega. Tuuksami kinnitusel pole möödunud suvest Eesti teedel vurav Mia veel õnnetusse sattunud. Elmol on rendiautodega ette tulnud väiksemaid plekimõlkimisi.

Mullu suvel renditeenust pakkuma hakanud ELMOL on kliente umbes 1500, kellest 900 on teenuse aktiivsed kasutajad. Autorent pakub 2013. aasta Mia Electricut alates möödunud suvest. Kui iga rendipäev maksab kliendile 10 eurot, siis kasu firma Tuuksami väitel seesugusest ettevõtmisest ei saa.

«Ma endale ei ostaks seda autot (Mia Electric – toim), aga rendiks hea meelega,» jutustas müügijuht ja jätkas: «Ma ise elan Kohilas. Sain sama autoga, kui väljas oli -20 kraadi, ühe laadimisega Kohilast Tallinnase ära sõita.»

Tuuksami sõnul ei plaani nad veel autoparki teisi elektriautosid lisada, kuid lähiaastatel tuleb sellele kindlasti mõtlema hakata.

Peamiselt renditakse elektriautosid praegu veel uudishimust. «Ega muidu Eesti inimene üldiselt autosid niimoodi rentima ei kipugi,» tõdes Kredexi elektromobiilsuse programmi spetsialist Heikki Parve.

Electric Mia

•    Tippkiirus 100 km/h

•    3 istekohta

•    Mõõtmed: pikkus 2,87 m, laius 1,64 m, kõrgus 1,55 m

•    Tühimass 765 kg

•    Pagasiruum 260 l

•    Täishind 24 000 eurot

Allikas: Autorent

Nissan Leaf

•    Tippkiirus 145 km/h

•    5 istekohta

•    Mõõtmed: pikkus 4,445 m, laius 1,77 m, kõrgus 1,55 m

•    Tühimass: 1525/1567 kg

•    Pagasiruum 400 l

•    Täishind 34 390 eurot

Allikas: ELMO

Märksõnad

Tagasi üles