Naine, kelle sadadele tuttavatele, nende hulgas ka Eestis tuntud inimestele, välismaised kurikaelad hiljuti petumeili saatsid, on kõige õnnetum selle pärast, et ei saa netisuhtluses enam kasutada omaenda nime.
Varastati nii konto kui ka nimi
Ühel päeval said kõik Järve hooldusravikliiniku direktori Eve Karmo e-kirjasõbrad ahastava, vigases eesti keeles kirjutatud sõnumi, milles nende ammune tuttav palus rahalist abi Inglismaalt Bradfordist koju saamiseks. «Neid, kes mulle selle peale helistasid, oli kindlasti rohkem kui sada, pidin siis selgitama, et minuga on kõik korras,» räägib naine.
Eve poeg Kristjan, kes samasuguse kirja sai, oli esialgu ehmunud. Pärast seda, kui ta oli veendunud, et emaga on kõik korras ja tegu pole ka arvutit tabanud viirusega, vaid kiri on tulnud tõepoolest Gmaili serverist ema konto pealt, otsustas Kristjan kaasa mängida. Muidugi ei uskunud mees, et ta kõrgharitud ema on ühtäkki eesti keele ära unustanud. Ta saatis vastuseks: «Ohoh, ma ei teadnudki, et sa Inglismaal oled!», mille peale kosteti: «Jah, ma olen saate mind aidata?»
Peagi järgnes palve saata 1750 naela lähima MoneyGrami kontori kaudu. Saaja aadressiks oli 109 Godwin Street, Bradford, saaja nimi oli endiselt Eve Karmo, kuid nüüd asus tema meiliaadress juba Yahoo keskkonnas. Kristjan pakkus vastu, et tal oleks mugavam hotellile otse oma krediitkaardiga maksta, ja palus majutuskoha andmeid. Sisestades saadetud hotelli juhataja telefoninumbri Google’isse, sattus ta ühe teise samasuguse petuskeemi kirja peale, milles lubati suurt raha tõotavat äritehingut.
Lõpuks otsustas poeg teha järgmise sammu. Ta kirjutas: «Ema, sa oled päästetud! Mul on Bradfordis üks sõber, kes sulle hea meelega appi tuleb. Ütle mulle, kus sa täpselt oled, ja ta tuleb sinna. Aitab hotelliga ära klaarida ja lennupiletite saamiseni saad tema juures ööbida. See on Peter, mäletad ju küll, suvel grillisime koos tagaaias?»
Käiku läksid ähvardused
Selle peale läksid petised juba üsna kurjaks, teatades, et raha tuleb saata kohe, sest viimane lend läheb poole tunni pärast. Poeg avaldas kahtlust, et kuidas ema poole tunniga lennukile jõuab, ja teatas, et ta saab Peteri juures rahulikult toibuda, ta ülemusele on helistatud ja see ei oota teda enne järgmist nädalat tööle.
Siis saabus appikarje: «Saatkond tapab mind, palun aidake!» Seepeale kirjutas Kristjan, et ärgu ema pabistagu, sest saatkonnas on toredad inimesed ja temaga ei juhtu midagi, kui ta ka järgmisel päeval tuleb. Siis küsiti veel: «Kui palju sa tahad saata mulle homme?» Kui poeg vastu küsis, kuidas ema üldse Eesti saatkonda sai, kui see asub Inglismaal ainult Londonis, kirjavahetus lõppes.
Tarkvara kvaliteedikontrolli pakkuvas firmas ASA Quality Services töötav Kristjan Karmo ütleb, et selliste internetikelmide näol pole tänapäeval tegu enam üksiküritajatega, vaid selle taga on suuremad grupeeringud. «See, kes kirjavahetust peab, on tõenäoliselt üks väike mutrike, kes üritab lihtsalt endale leiva lauale saada,» märgib ta.
Eve Karmo kontolt saadetud e-kiri
Teema: väga kiireloomuline
Loodan, et see jõuab sulle aega. Ma tegin reisi Bradford, Inglismaa, ja ajal minu jääda siia minu dokumendid varastati koos mu telefon, rahvusvaheline pass ja minu krediitkaardi sees minu kott. Saatkond on valmis aitama lastes mind lendama ilma minu pass. Kõik mis ma pean tegema, on pileti eest maksta ja õiendada arved hotelli. Et minu suureks pettumuseks ma ei pääse oma kontole raha ma vajasin ilma minu krediitkaart. Võtsin minu pank, kuid nad vajavad rohkem aega. kuni töötleb kõiki andmeid, et mul on vaja reset kõike ja saada mulle uus. See kahetsusväärne olukord mõtlesin küsida abi nii saan vähemalt tule koju. Ma palun teil tagasihoidlik laenu, et ma ei saa anda tagasi niipea, kui ma tagasi pean olema edasi järgmise lennuga. MoneyGram on parim viis raha saata mulle. Võin saata teile minu informatsiooni, kuidas raha saata mulle. Loodan saada teie vastust kohe. Parimate soovidega Eve Karmo.