Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Top Toursi juhtumi vältimiseks kontrollib amet kõiki reisikorraldajaid

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Toptoursi kontor Tallinna vanalinnas Vana-Viru tänaval on suletud alates reede õhtust.
Toptoursi kontor Tallinna vanalinnas Vana-Viru tänaval on suletud alates reede õhtust. Foto: Mihkel Maripuu

Reisikorraldaja Top Toursi maksejõuetuse tõttu soojale maale lõksu jäänud puhkajad pääsesid nädalavahetusel tänu tarbijakaitseametile tagasi Eestisse. Et sarnaseid olukordi vältida, alustas amet eile reisikorraldajate inspekteerimist.

«Kas sellises seisus ettevõtteid võiks veel olla, meie praegu öelda ei oska, kuna ka Top Tours tuli suure üllatusena,» rääkis tarbijakaitseameti avalike suhete osakonna juht Hanna Turetski.

«Ettevõtetele saadetakse välja kirjad, kus palume täpset ülevaadet, kui palju on neil müüke ja milline on nende tagatise seis. Kui midagi on halvasti, siis vaatame juba edasi, mis saab,» lisas ta.

Top Toursi kolme miljoni suuruse tagatise kulutamine nii paljude reisijate tagasitoomise peale aga tähendab, et tõenäoliselt kogu oma sissemakstud raha paljud ülejäänud kliendid ei näe.

Turetski lisas, et kuigi vahepeal käidi välja, et nõuded ettevõtte vastu ulatuvad kuue miljonini, siis selle hulka kuuluvad tegelikult ka juriidiliste isikute nõuded, mistõttu peaks summa olema väiksem. «Ilmselt on see ligi 2,7-miljoniline auk tekkinud tuhapilvest, mil saadeti välja tühjad lennud,» rääkis ta.

Eesti Turismifirmade Liidu tegevdirektori Kersti Kondi sõnul Top Tours nende liikmeskonda ei kuulu.

«Nad on küll taotlusi esitanud sisseastumiseks, aga neid ei võetud vastu. Oli ka põhjust, aga ma ei kommenteeriks seda tagantjärele,» jäi ta napisõnaliseks.

Liitu kuulumine sellist juhtumit siiski kindlalt ei välistaks. Kont ütles, et tal pole ülevaadet liitu kuuluvate reisiettevõtjate raamatupidamisest, ent liikmed vahetavat regulaarselt omavahel infot, kus arutatakse järgmist hooaega ja omavahelisi probleeme.

«Meie hulka kuuluvad nii reisikorraldajad kui edasimüüjad,» rääkis ta. «Edasimüüja tahab olla väga kindel, et ta ei müü edasi probleemset reisikorraldajat. Kõige parem kontroll on konkurentide poolt.»

Kondi sõnul usub ta, et suurem osa turismiettevõtteid on stabiilselt oma tegevust planeerinud ja uus turismiseadus, mis seab suuremad tagatised, peaks andma inimestele kindlust.

Turismifirmade liidu tegevjuht pakkus, et kolme miljoni krooni suurune tagatisraha oli liiga väike.

«See peaks olema suurem, sest turismiseaduse muutmise seadus jõustus juba 16. mail ja selle järgi oleks pidanud Top­toursi tagatis olema ilmselt tunduvalt suurem,» ütles ta.

Kont selgitas, et seda summat arvestatakse aastaks planeeritud pakettreiside müügi järgi ning sellest peab see moodustama minimaalselt 500 000 krooni. Samas peab see olema vähemalt seitse protsenti pakettreiside müügimahust. Enne muudatust oli see kolm protsenti.

«Sellepärast seda seadust muudetigi, et sellest ilmselt ei piisa,» ütles Kont. «Võib-olla oli siin ka pahatahtlikkus mängus. Alati on võimalik anda valeandmeid. Sellisel puhul ei aita midagi, aga me ei tea, milles asi oli.»

Turetski ütles, et Top Toursi kolme miljoni krooni suurune tagatis vastab nõuetele ning ettevõttel hoiti kogu aeg silma peal. Kuna Top Tours on maksejõuetu, siis enam ühtegi väljalendu ei toimu.

Turetski sõnul oli tegemist ühe Eesti suurema reisikorraldajaga, mistõttu on juhtunu kogu turismisektorile suur pauk ja üllatus.

Tarbijakaitse ja Top Toursi suhtlus

•    3. märtsil kontrollis tarbijakaitseamet Top Toursi tagatise nõuetekohasust ja suurust. Tagatis vastas turismiseaduses sätestatud nõuetele. Reisiettevõtja raamatupidamises läbi viidud kontrolli käigus selgitati välja, et tarbijatelt reisikorraldajale laekunud ettemaksed olid selle kuupäeva seisuga saja protsendi ulatuses tagatisega kaetud ning tagatise suurus kolm miljonit krooni vastas seaduses sätestatule.
•    11. mail toimus tarbijakaitseametis kohtumine Top Toursi esindajatega ning muu hulgas soovis tarbijakaitseamet reisikorraldajalt teavet ja kinnitust, kas ettevõtte rahalised vahendid on piisavad täitmaks tarbijate ees võetud kohustusi olukorras, kus Islandi vulkaanipurske tagajärjel tekkinud tuhapilve tõttu kaasnesid täiendavad väljaminekud (vääramatu jõu olukorras reisijate majutamisel ja reisijatele tagasireisi tagamisel jms). Reisikorraldaja kinnitas, et tuleb võetud kohustuste täitmisega toime ja vahendid on piisavad tegevuse jätkamiseks.
•    17. mail pöördus Top Tours tarbijakaitseameti poole ning andis teada, et on üle vaadanud ja ümberhinnanud oma eelneva aastase pakettreiside kogumüügi prognoosi. Samuti teatas ettevõte, et on vähendanud eelolevaks perioodiks väljalendude arvu ja planeerib müügimahu olulist vähendamist. Reisikorraldaja lisas, et tema tagatis vastab alates 16. maist turismiseaduses jõustunud uutele määradele. Tarbijakaitseamet andis Top Toursile tähtaja 26. mai, et viimane esitaks täpse kalkulatsiooni ja prognoosi pakettreiside kogumüügi osas.
•    20. mail kell 15.30 sai tarbijakaitseamet teada Top Toursi raskustest täita lepingust tulenevaid kohustusi tarbijate ees. Amet asus viivitamatult välja selgitama, kas reisikorraldajal on kliente, kes ootavad naasmist reisi lähtekohta. Samuti asus amet läbi rääkima lennuvedajatega, et vähempakkumise teel leida võimalus reisijate tagasitoomiseks Kreetalt ja Türgist.
•    20. mail kell 20 kirjutas Top Toursi juht Khaled Ibrahim alla pabereile, millega tunnistas ettevõtte maksejõuetust. Turetski sõnul tegi Ibrahim seda tarbijakaitseameti survel, sest vastasel korral poleks amet saanud kasutada reisifirma tagatispoliisi. Tarbijakaitseamet teavitas tekkinud olukorrast reisikorraldaja sihtkohas viibivaid reisisaatjaid ja andis käitumisjuhised. Samuti teavitas amet ka Top Toursi partnereid Kreetal ja Türgis. Võimalike ebameeldivuste tekkimise vältimiseks pöördus amet välisministeeriumi poole ning teavitas tarbijaid tekkinud olukorrast.
Allikas: tarbijakaitseamet

Tagasi üles