Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Milliste salakavalate trikkidega meelitavad kiirtoidukohad

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Piret Lakson
Copy
Nõuanne «Söö kõike mõõdukalt» ei päästa sind pidevatest isudest.
Nõuanne «Söö kõike mõõdukalt» ei päästa sind pidevatest isudest. Foto: SCANPIX

Hiljuti avaldatud uuring paljastas kiirtoidukettide trikid, millega kliente õnge püütakse ja mis ülesöömist soodustavad.

Teadusliku uuringu teinud Illinoisi ülikooli professor Brian Wansink uuris, kuidas on omavahel seotud inimeste liigsöömine ja kiirtoidu esitlemine, vahendab Daily Mail. Uuringus süüdistatakse kiirtoidufirmasid, et nad ajavad tervisliku toitumise jutuga inimesi segadusse ning poliitikuid probleemi mittemõistmises.

Ahvatlevaid lõhnad, einepakkumised ja ülisuured portsjonid õhutavad inimesi üle sööma, mis on ülekaaluliste hulka arvestades murettekitav, märgiti uuringus.

Miks otsustatakse süüa just kiirtoidukohas? Wansink viitab uuringus väljatoodule: nälja kõrval väitsid vabatahtlikud, et suurt rolli mängivad kiirtoidureklaamid («ma nägin toitu»), sotsiaalsed aspektid («tahtsin olla koos teiste inimestega»), või pelgalt seetõttu, et einestamine pakkus neile tegevust.

Kiirtoidurestoranid on end sättinud peatänavatele, ostukeskustesse ja bensiinijaamadesse. Ikka ainult selleks, et kliente samal ajal ahvatleda, kui muid oste tehakse või parajasti kuhugi sõidetakse. Seda isegi, kui kõht ei ole tegelikult tühi.

Ahvatletakse toidupiltidega suurtel reklaamplakatitel või kiirtoidukoha akendel, et olla kõigi jaoks pidevalt nähtaval. Tagatakse ruum, kus saab väikse laua taga istuda ja üheskoos süüa, selle asemel, et istuda kuskil toidukohas pikkadel ebamugavatel pinkidel, kus ei saa hästi vastastikku suhelda, või kohas, kus ei ole üldse istekohti. Mõnusasse kohta jäädakse üldjuhul kauemaks ja süüakse rohkem.

Suur mõju on restoranis levival lõhnal. Kohad, mis juhivad saali meeldivaid lõhnu, julgustavad inimesi rohkem sööma. Sarnast mõju avaldab kassast teenindamine, järjekordade tekkimine. Klient, kes on toidu kätte saanud, kõnnib mööda järjekorras ootavatest inimestest, kes näevad ja tunnevad toidulõhna. Muututakse näljasemaks, mõeldakse ümber ja tellitakse rohkem, kui alguses plaaniti.

Samuti mõjutab tellimist kiirtoidukohas kõlav muusika. Erinevad uuringud on tõestanud, et rahuliku muusikaga kohas ollakse kauem, süüakse rohkem. Seetõttu mängitaksegi kiirtoidukohtades aeglaseid laule, poppmuusikat.

Kiirtoidukettidele on klientide enda juurde meelitamine lihtsam kui kunagi varem, pakkudes drive-in-võimalust, soodsaid einepakkumisi, kus on nii jook, eine kui magustoit koos. Uuringud on näidanud, et üks tugevaimaid mõjutajaid on kiirus ja lihtsus. Kiirtoidurestoranid serveerivad toitu kiiresti ja seda on lihtne süüa. Eine on pakitud paberisse või karpi, mida on lihtne avada, ja muretsema ei pea ka kahvli ja noa pärast.

Kiirtoidukohad teevad sageli allahindlusi just suurtele einetele, mis jällegi ahvatleb ostma, sest arvatakse, et nii säästetakse raha. Sageli süüakse kogu eine ära, kuigi kõht on juba ammu täis. Nii on ka einepakkumistega üleüldse - hamburgeri ja friikartulite puhul süüakse tavaliselt mõlemad ära, kuigi kõht sai ehk täis juba hamburgeri järel.

Tagasi üles