Bussi või rongiga reisides tuleb selgeks teha sooduspakkumised, mis võivad tuua hea hinnavõidu.
Tallinnast Tartusse – bussi või rongiga?
Tartu ja Tallinna vahet sõitva rongi eelised on seni olnud odavus ja mahutavus. Bussifirmad on trumbanud jällegi tihedate väljumisgraafikutega.
Käesolev aasta on aga toonud kaasa suurel hulgal muudatusi. Rongipileti hind on muutunud kallimaks, samas on rohkem väljumisi.
Bussifirmad on aga konkurentsi nimel suurendatud sõidusoodustuse saajate ringi. Näiteks hakkas Taisto ISIC-kaardi esitajate asemel pakkuma soodustust kõigile kuni 30-aastastele noortele.
Mida siis ikkagi eelistada kahe suurlinna vahet sõitmisel? Võrdlesin kõige tihedama väljumisgraafikuga täistunniekspressi ja Elroni diiselrongi kolmapäeval tipptunnivälisel ajal.
Lillad ekspressbussid on Eesti teedel vuranud 2012. aasta augustist alates. Tartust Tallinnasse sõidu eest küsitakse 10,80 eurot, mis muudab bussisõidu 90 senti rongisõidust kallimaks. Kui Elroni ekspressrong väljub neli korda argipäevas, siis täistunniekspress 14 korda.
Täistunniekspress on oma mugavuste poolest tuntud – aseta sülearvuti pistikupesasse ja mine internetti. Või kui arvutit ei ole, siis saab vaadata personaalselt ekraanilt teatud filme, telekanaleid või kuulata muusikat. Paljud eelistavad aga silma lihtsalt looja lasta – ei pea ju pidevalt mingit ekraani näppima.
Reis kestab veidi alla kahe tunni ja 30 minuti.
Kurta saab veidi kopsakama hinna üle. Sagedastel reisijatel tasub endale tellida tasuta BalticMiles kaart, mille esitamisel saab 25 protsenti soodustust. 10.80 asemel tuleb välja käia 8.10 eurot.
Elroni puhul on odavam osta pileteid internetist. Püsikliendid on teinud endale sõidukaardi, mis soodustust suurendab.
Rong peaaegu tühi
Diiselrong vurab Tartust tagasi Tallinnasse 20 minutit bussist kiiremini. Seejuures jõuab veel peatuda Jõgeval, Tamsalus ja Tapal.
Kell 14:07 Tartust väljuv rong on pooleldi tühi. Istun akna alla laua taha. Kõrvalpink ja kolm pinki minu vastas jäävad terveks reisiks tühjaks.
Avastan laua alt kaks pistikupesa. Positiivne leid, mida pole ilmselt paljud reisijad veel märganud. Ka levib rongis WiFi, millest vanades diiselrongides und näha võis.
Kõige parem uudis on aga see, et nüüd ei pea pärast rongis tukastamist mööda vagunit uurima, millises peatuses rong viimati oli. Varem teadvustas peatuse nime rongijuht. Nüüd saab seda vagunist ise lugeda.
Nii on pooltühjas ekspressrongis sõita täitsa mõnus. Iseasi on see, et lisandunud mugavustest ei ole eriti kasu, kui rong on puupüsti täis ja sõita tuleb seistes.
Kui bussipilet garanteerib istekoha, siis rongis istekoha kindlustamiseks tuleb osta äriklassi pilet hinnaga 12,90. See on minu meelest ka praegusel juhul ainus lisaväärtus, mida äriklass loob. Kaks tundi kannatab ju veidi kõvemal toolil istuda küll. Seega, kes pelgab tipptunni ajal rongis seismist, mingu bussijaama. Rohkete väljumiste tõttu ei pea seal kaua ootama, isegi kui osa busse on välja müüdud.
Tudengirongide plaan kaalumisel
Tudengid tunnistavad aga, et praegune rongipaanika neid bussi valima siiski ei pane. «Rong on odavam (bussist - toim.) ja tudengile on see väga oluline. Muidugi võiks olla veelgi odavam,» rääkis Tallinna ülikoolis õppiv Ingrid Varov, kes elab Tartus. Ta tõi välja, et kui Edelaraudtee sõidutas pühapäeva ja reede õhtuti tudengeid poole odavamalt ehk 4.50 euro eest, siis sellest aastast nii odavalt enam reisida ei saa.
«Eraldi tudengironge meil hetkel sõiduplaanis pole, kuid jälgime rongide täituvust ning oleme valmis ettepanekut kaaluma alates veebruarikuust,» andis Elroni turundusjuht Norbert Kaareste lootust.
Buss | Rong | |
Väljumised | Tallinn-Tartu kiirliinil on argipäeval ühel suunal 33 väljumist, lisareise tehakse esmaspäeval ja reedel. Seejuures on 14 väljumist Lux Expressi täistunniekspressil ning 6 väljumist Sebe noorte ekspressil. Taisto Liinidel on 5 väljumist. Ülejäänud bussifirmadel üks-kaks väljumist. Üksikud bussid sõidavad ka varahommikul ning öösel. | Hetkel on Tallinn-Tartu liinil argipäeval ühel suunal kuus väljumist, millest kaks ei ole kiirrongid. |
Hind | Sebe ja Lux Express küsivad 10,80€, Taisto Liinid enamasti 10€, ent kallim on hilisõhtune buss (12€). Öist ja varahommikust reisi tegev Arilix küsib 10,50€. Forcen Grupp ja Bussipartner küsivad 8€. MK Autobussi pilet maksab 10€, Hansabussi oma 10,50€. | Võimaluse korral ostke pilet internetist! Pileti täishinda tuleb maksta vaid siis, kui ostad pileti rongist. Kiirliinil on täishinnaks 9,90€, äriklassis 12,90€. Peatustega liinil 9€, äriklassis 11,48€. |
Soodustused | Soodussüsteemid on firmadel väga erinevad. Noorte ekspressis saavad soodustust alla 31-aastased ja üle 60-aastased, kes maksavad sõidu eest 7,60€ (– 30%). Sooduskaardiga lisandub veel väike soodustus. Täistunniekspressis saavad soodustust üle 60-aastased ja alla 17-aastased (–40%), kes maksavad 6,50€. Alla 27-aastastel tuleb maksta 9,70€. BalticMiles kaardiga saavad kõik soodustust 25%. Taisto pakub soodustusi alla 31-aastastele ja üle 60-aastastele teisipäeviti, kolmapäeviti ja neljapäeviti - pileti eest tuleb maksta siis 6€. | Soodustust saavad kõik need, kes ostavad pileti internetist (–10%) ja need, kellel on Elroni kaart (–10%). Internetist ostes on kiirrongi pilet 8,91€, äriklassis 11,61€. Sõidukaarti omades muutub hind veel veidi madalamaks. Lisasoodus kehtib õpilastele, üliõpilastele, pensionäridele, alla 16-aastastele ja vanematele raske või keskmise puudega isikutele, puudega lapse saatjale ja sügava puudega isiku saatjale.Elroni teenindajate kinnitusel maksab tudengipilet kiirrongist ostes 6,83€, internetist 6,21€ ja sõidukaardiga muutub see hind veel veidi odavamaks.
|
Mugavused | Piletit ostes tagatakse istekoht, mida ei saa rongi puhul alati öelda. Täistunniekspressides, Sebe ning Forcen Grupp bussides on olemas internetiühendus ja WC. Täistunniekspress erineb, kuna seal on igal inimesel oma meelelahutusekraan ja pistikupesa. Teistes bussides lisamugavusi ei ole. | Miinuseks on see, et tipptunni ajal ei pruugi istekohta olla. Koht garanteeritakse, kui ostad pileti äriklassi vagunisse. Seal on WiFi, pistikupesa ja lauad. Samuti mugavamad reguleeritavad istmed. Üksikuid pistikupesasid leiab ka teistest vagunitest. Samuti on olemas ka WiFi ja WC. Puudub restoranivagun, mis varem oli. |
Aeg | Enamasti kestab sõit 2 tundi ja 30 minutit. | Kiirrong sõidab veidi üle kahe tunni. |