Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Chrysler tutvustab uut Cherokeed ja ilusamat tehast

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Chrysler.
Chrysler. Foto: Reuters

Omal ajal kuulutas Chrysler uutest mudelitest juba kuid, isegi aastaid ette. Nüüd, Fiati omanduses, on Detroidi hädaline reeglina vait ja uhkeldab harva.

Homme puhutakse Detroidis aga üle pika aja taas pasunaid. Jefferson Northi tehasesse on 2011. aasta Jeep Grand Cherokeed kutsutud tervitama ka Michigani kuberner ja linnapea.

Chrysler esitleb nii masinat kui tehast näitena sellest, kuivõrd põhjalikult töökorraldus pärast pankrotikaitse alt väljumist – itaallased juhiistmel – muutunud on.

Grand Cherokee ongi esimene uutest sõidukitest, mis järgmise kolme aasta jooksul ilmavalgust näevad. Ja tema edust sõltub väga palju.

Viimasel ajal on Chrysleri nõrkuseks olnud uute mudelite põud, mis omakorda on surunud neile peale ülihelded allahindlused ja pannud keskenduma autode müügile sõidukiparkidesse, kus kasumid madalad.

Uus Grand Cherokee arendati enamjaolt küll välja endiste omanike, Saksa Daimleri ja New Yorgi riskifondi Cerberus Capital Managementi päevil ning ta šassii põhineb Mercedes-Benzi platvormil.

Sellele vaatamata on Chrysleri homne põhisõnum, et selle masinaga jääb minevik seljataha. Uuendustena loetletakse ökonoomsemat V-6 mootorit ning vedrustust ja jõuülekannet, mis end erinevate sõidutingimustega kohandavad.

«Ameerika turul on Grand Cherokee paljude jaoks loomulikult maasturi kehastus ise,» ütles Tracy Handler, IHS Global Insighti analüütik Detroidis, viidates sellele, kuidas selles sõiduvahendis on õnnestunud ühildada suurus, sitkus ja mugavus.

Samm edasi on astutud sisekujunduses, näiteks võib tuua soojenduse ja jahutusega puidust rooliratta, pehmemad kattematerjalid ning valgustatud kohvitassihoidjad – et ennetada kriitikute valvsaid pilke, kes seda nõrka kohta Chrysleri viimaste mudelite juures halastamatult on rõhutanud. «Sisemuse osas läksime uut teed,» teatas autotootja.

Aastaks 2013. plaanib Chrysler tuua turule veel kolm Jeepi, kõik Fiati platvormidel. Need vahetavad välja kolm mudelit, mis Dailmeri päevil margi atraktiivsuse tõstmiseks välja mõeldi – ja mis kellelegi ei meeldinud.

Sama põhjalikult on kavas läbi raputada ka Chrysleri ja Dodge’i brändid. Tänavu sügisel tuleb aga välja pisikese Fiat 500 Põhja-Ameerika versioon.

Lisaks Jefferson Northile võtab Fiat tõsiselt käsile kõik Chrysleri tehased ja paigaldab neisse «maailmaklassi tootmissüsteemid», nagu ta neid ise nimetab – paljuski Toyotalt üle võetud.

Fiati ja Chrysleri tegevjuhi Sergio Marchionne sõnutsi on Detroidi tehas «tundmatuseni muutunud».

Fiati inseneride juhendamisel ehitati tehasesse «jaotuskekus», kus tarnijatelt saabuvad osad vastavalt vajadusele kokku komplekteeritakse. Nii saavad koosteliini töölised vajalikud jupid kiiresti kätte ja liini kõrvale ei teki enam suurt segadust.

United Auto Workersi ametiühingu poolt asja uurima saadetud isiku sõnutsi kantakse siin nüüd tõesti hoolt selle eest, et aega ja raha tuulde ei läheks.

Tehase uut sissekäiku kaunistavad vana hea Detroidi-ajastu pildid, mille töötajad ise välja valisid. Remonditöökojal on nüüd aga parema valgustuse huvides katuseaknad.

Staažikas Jefferson Northi töötaja Jim Harbourne kirjutas, et «põrandad on palju puhtamad, seinad värvitud ja kogu õhkkond selline, et parem tunne tööle tulla».

«Vanale juhtkonnale töötajate enesetunne korda ei läinud,» lisas Harbourne. «Tundub, et Fiati meestele läheb».

Copyright The Financial Times Limited 2010.

Märksõnad

Tagasi üles