«Küll mõjutavad trendid konkreetseid tooteid, millised raamatud, mänguasjad või nõud on parajasti populaarsed,» räägib ta. «Samuti mõjutab ilm – kui vahetult enne jõule tuleb maha paks lumi, siis kingitakse lumelabidaid ja lastekelke, kui lumi jääb taevasse, jäävad need tooted poeletile.»
Neljapäevaõhtune Viru keskus pole sugugi vaiksem. Inimesi koguneb rohkem tehnika- ja ehete poodidesse ning mobiilioperaatorite esindustesse, kuid uudistajaid on palju ka aatriumis kingilettide juures, plaadipoes ja Tiimaris.
«Jõuluperioodil on sagimist meeldivalt palju ning külastajate arv suur, kuid hüppelist tarbimise kasvu võrreldes möödunud aasta jõuluperioodiga me ei prognoosi,» ütleb Viru keskuse turundus- ja kommunikatsioonijuht Taivi Koitla. Tarbimine on tema sõnul aastatetaguste perioodidega võrreldes muutunud oluliselt ratsionaalsemaks ja vastutustundlikumaks.
Ka Kaubamaja turundusdirektor Anne-Liis Ostov teab, et tänavu jätkub kingituste ostmisel trend, kus eelkõige lähtutakse konkreetsest kingisaajast ja tema soovidest.
«Kingitused on väga läbimõeldud ja praktilised, spontaanseid jõuluoste tehakse vähem,» ütleb ta. Lastemaailma tullakse konkreetse soovi või ideega ja küsitakse põhjalikku nõu kingi valikul.
Pisematele sugulastele lelusid soetanud tudeng Sandra Metsis plaanib jõulukinkidele kulutada umbes 150 eurot. Pereringis lepiti aga kokku, et piiriks on paarkümmend eurot.
«Eesmärgiks on eelkõige kinkimist nautida ja läbimõeldusega lähedasi rõõmustada,» ütleb naine. «Hirmkallid jõulukingid jäid pigem mõne aasta taha, kuigi majanduslik seis sel ajal ehk nii hea polnudki.»
2013. aasta on olnud kaupmeeste jaoks hea aasta, ütleb Eesti Kaupmeeste Liidu tegevdirektor Marika Merilai. Statistikaameti andmetel suurenes kümne kuuga jaemüük püsivhindades viis protsenti. Kaubandusettevõtete juhtide hinnangul jätkub jaemüügi kasv ka järgmisel poolaastal.
Jaemüügi kasvu on tinginud stabiilne kasv majanduses, sissetulekute ja tarbijate kindlustunde suurenemine. Tarbijate kindlustunnet iseloomustavad ka konjunktuuriinstituudi andmed, mille kohaselt on enam kui pooltel tarbijatest tulud tasa kuludega ja üle kolmandiku inimestest suudab säästa.
Tänavu on keskmisest enam suurenenud jaemüük majatarvete, kodumasinate ja ehitusmaterjalide kauplustes ning muudes spetsialiseeritud kauplustes, kus kaubeldakse peamiselt arvutite, fotokaupade, raamatute, sporditarvete ja mänguasjadega.