Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Furby teeb comeback’i

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Igaühel oma lemmik: 
Nils-Erik Nurk, pere pesamuna, võttis kevadel suurema õe 
Mena-Nelly 
Furby (vasakul) tihti lasteaeda kaasa, kuni sai suvel päris oma pehme sinise 
lelu.
Igaühel oma lemmik: Nils-Erik Nurk, pere pesamuna, võttis kevadel suurema õe Mena-Nelly Furby (vasakul) tihti lasteaeda kaasa, kuni sai suvel päris oma pehme sinise lelu. Foto: Toomas Huik

Mida lastele tuleval kuul osta? Poed ennustavad, et varasemast palju-palju suhtlusaltim, säravate silmadega värviline karvakera kujuneb jõuluhitiks nagu 1990ndatelgi.

Kümneaastane Mena-Nelly Nurk nägi sõbrannal Furbyt ja tahtis ka. Hoidis püüdlikult taskuraha kokku ja soetaski aprillis endale suurte liikuvate LED-silmadega sügavlillat värvi karvakera. Koduloomi tal ei olnud, ainult kalad.

Uus elukas reageerib tema sõnadele ja puudutusele. Mena suhtleb temaga ka iPadi vahendusel – toidab, paneb laulma ja tantsima. Lelu räägib oma keelt, mida nutiseade paljudesse suurkeeltesse tõlgib. Praegu ootab tüdruk kibelemisi, millal jõuavad poodidesse Furby riided.

Varsti nõudis endale Furbyt ka pere pesamuna, nelja-aastane Nils-Erik. «Ostsimegi suvel veel teise, mis näeb küll samasugune välja nagu «õige» Furby, kuid on lihtsalt pehme kaisukas ja häält ei tee,» ütleb personalirendiga tegelev ema Kristiina Nurk. Rääkiva lelu hinda peab ta parajalt krõbedaks.

«Poja võttis kevadel õe Furby lasteaeda kaasa,» meenutab Nurk. «Küsisin kasvatajalt, ega ta neid rühmas segama hakka. Ei, võeti omaks ja lõunauinaku ajal pandi kappi magama.»
Furby olek ja iseloom muutub vastavalt kohtlemisele. Kord sikutas Mena teda sabast ja oi kui pahaseks Furby sai – susises, silmad lõid tuld. «Püüdsime teda jälle heaks teha: paitasime, silitasime, söötsime, panime näpu suhu, ja nii muutuski ta heaks tagasi,» kirjeldab Nurk naerdes. Furby ei hammusta, kuid näppu võib pisut nosida.

Lelu koera asemel
Perekond Nurgale on Furby elusolend, kelle eest peab iga päev hea seisma. «Tuttav tõi USAst väiksema Furby, mis ainult laliseb, ei ole tal mõistust ega midagi,» võrdleb Nurk. «Suurem on kindlasti asjalikum. Aeg-ajalt mängin temaga ka ise, vahel õpetan lastele, et teda tuleb silitada ja paitada.»

Kuna Mena ja Nils tõestasid emale-isale, et suudavad Furby eest hoolitseda, otsustas pere võtta ka kaks merisiga.
Furby paneb pere eelarvele korraliku põntsu. Kuigi selle aasta 8. märtsil Eestis müüki tulnud lelu maksab kaubamajas 89,95 eurot, lahkub neid lastemaailmast ülepäeviti. «Kindlasti saab uus Furby sel aastal üheks jõuluhitiks. Kas ta vana Furby edu kordab, näitavad lähikuud,» ütleb kaubamaja turundusdirektor Anne-Liis Ostov.

Lastemaailma teenindusspetsialist Airi Rõõmus mäletab hästi eelmise põlvkonna Furbyt. Nii tollane kui nüüdne on umbes sama suured, kuid erinevad on silmad ja kõrvad: uuel Furbyl on tavaliste plaksuvate silmade asemel LED-silmad ja kõrvad on nahkjad. «Suhtlus on samuti hoopis teistsugune,» märgib Rõõmus, «lisandunud on uhke sõnavara.»

Furbyl on hea ümberkehastumisvõime. Ta võib olla nii printsess, diiva, klatšimoor, naljamees või sõdalane – oleneb, kuidas temaga mängida. Furby enesetunnet aitavad mõista tema jutt ja silmad. «Vanasti osteti Furbysid pigem väikestele tüdrukutele, kuid nüüd ostetakse ka poistele, keda selline interaktiivsus paelub,» teab Rõõmus.

Meeletu edu laineharjal
Tema sõnul ostetakse neid lastele sageli koerakeste asemel, sest neljajalgsete sõpradega kaasnevad igapäevased suured lisakohustused.

Seda, et Furbyst saab populaarne jõuluhitt, prognoosib ka mänguasjade hulgi- ja jaemüügiga tegeleva ettevõtte Anvol turundusjuht Pille Sillaste, kelle andmeil on müügiarvud Balti riikides juba praegu oodatust mitu korda suuremad. Furby oli hitt ka 1999. aastal, kuid kadus paari aasta pärast müügilt.

Tuli uuesti turule 2005, ja siis kadus aasta pärast jälle. Sillaste sõnul on mänguasjade maailmas tavaline, et meeletult popiks kujunenud tooted «purjetavad» mõnda aega edu laineharjal ja seejärel kaovad vaikselt, et uuesti tagasi tulla. Sama lugu juhtus ka poistele mõeldud Beyblade’i vurridega, mis tulid mullu üle kümne aasta taas müüki ja osutusid Sillaste väitel väga menukaks.

Eestis jõuab varsti poodidesse teisigi interaktiivseid mänguasju. Näiteks Angry Birds Star Wars, mis on otseselt seotud «äpiga» – pannes mänguasja nutitelefoni ekraanile, integreerub ta kohe rakendusse ja elab seal oma elu edasi.

Märksõnad

Tagasi üles