Eesti Tarbijateühistute Keskühistu (ETK) juhatuse esimees Kati Kusmini sõnul on eestis tervikuna
toodete osakaal tõusutrendis.
Eesti Tarbijateühistute Keskühistu (ETK) juhatuse esimees Kati Kusmini sõnul on eestis tervikuna
toodete osakaal tõusutrendis.
«Ka ET Grupi Maksimarketi, Konsumi ning A ja O kauplustes müüdavate Säästu kaubamärgi toodete arv ja osakaal on viimase aastaga suurenenud,» lausus Kusmin.
Põhimõtteliselt võib Kusmini sõnul kogu kaupluse sortiment koosneda vaid private label toodetest ja Euroopas tegutseb selliselt näiteks Tesco.
AC Nielseni uuringute põhjal saab öelda, et Eesti kaupluste omamärgi toodete müügi osakaal 2009. aastal oli 5,2 protsenti ja aasta varem 4,8 protsenti.
Omamärgi osakaal on küll aasta aastalt tõusnud, ent Kusmini sõnul jäädakse endiselt oluliselt alla näiteks Skandinaaviale, kus riigiti on kaupluste omamärgi toodete osakaal kuni 20 protsenti.
Inglismaa olukorrani (osakaal 44 protsenti) on veel väga pikk tee.
«Võib oletada, et nn kiirestiringlevate toidukaupade puhul (liha-, piima-, pagaritooted) me niipea selleni ei küüni. Pigem jõuame mõõduka, kuni 20 protsendise osakaaluni.»
Kuid tavatoidu ja esmatarbekaupade osas võib Kusmini hinnangul küll juhtuda, et jõuame kümne aasta jooksul 30-40 protsendini.
See sõltub, kui tugevad ja arenguvõimelised saavad olema vastava toodangu tootjad ja maaletoojad Eestis ja Baltikumis. «Kui selles valdkonnas tootjate või maaletoojate poolt mingi osa tarbijate vajadusest jääb katmata, siis täidab selle osa private label.»
Kusmini sõnul ostavad keti «Säästu» märgi tooteid kliendid meeleldi, kuna toodetel on kvaliteedi ja hinna suhe hästi paigas. «Oluline on kindlasti ka see, et valdav enamik, st 97 protsenti ETK omamärgi toodetest on toodetud Eestis.»
Private label toodete jaoks on Kusmini sõnul ka turunduskontseptsioon olemas, sest omamärgi toodete puhul on oluline parima hinna saavutamiseks hoida ka turunduskulud minimaalsed ja nende toodete põhiline müügiargument on keti maine, toote kvaliteedi ning hinna suhe.
ETK Grupis on hetkel üle saja private label toote, mis kannavad «Säästu» kaubamärki.
Kuna Kusmini hinnangul on Eesti klient harjunud ja eelistab visuaalselt kena pakendit, siis pannakse rõhku ka pakendi kujundusele. «Inimene alustab söömist ja tarbimist silmadega,» tõdes Kusmin.