Näiteks, et tänavavõrk ühendaks linnas kõiki hooneid, et see toimiks kui peamine kommunikatsioonisüsteem. Kuigi tänavatest saavad kasu kõik, pole üksikute kruntide omanikel piisavalt suurt põhjust ise linna tänavavõrku ehitada – see on ühiskondlik infrastruktuur, mille eest peab hoolitsema avalik sektor.
Samuti võib turg näiteks kergitada kinnisvarahinnad linna keskmes niivõrd kõrgeks, et paljud inimesed ei saa enam kesklinnas elada. Sellele vaatamata on kesklinnas suur hulk töökohti, mis neid inimesi vajavad. Siinkohal on taas avaliku sektori roll sekkuda ning garanteerida teatud hulk soodsamaid elamispindu ka kesklinnas.
Luues baasinfrastruktuure, investeerides ühiskondlikult olulistesse projektidesse ja seades pikaajalisi visioone, peab linn täitma kogu ühiskonna huve, mida turg täita ei pruugi. Strateegilised projektid ja seadused võivad nõnda ka nõudlust vormida.
Kas linnu kujundatakse või linnad kujunevad?
Linnad kujunevad suurel määral ise, paljude inimeste ja ettevõtete initsiatiivil. Teadlik kujundamine linnas on üsna piiratud ning jõud, mis linna vormivad, on väga mitmetahulised.
Arvan, et planeerimine on justkui aia korrashoid – taimed kasvavad niikuinii, kuid istutamine, rohimine ja heakord võimaldavad aial teatud suunas liikuda.
-------------------------------
Toimiva linnaruumi viis kuldreeglit
Funktsioneeriv linnaruum...
1. ...on mugav jalgsi käimiseks ning pakub sagedast ühistransporti
2. ...pakub vastavalt oma kasutajatele piisavalt poode, teenindust ja muid igapäevaseid sihtpunkte
3. ...võimaldab mugavat ligipääsu loodusele
4. ...on mitmekülgne ja õiglane ning peegeldab kõikide oma kasutajate vajadusi
5. ...võimaldab oma kasutajatel end vajaduste järgi muuta, laiendada ja kohandada
Allikas: Andres Sevtsuk, FOTO: SCANPIX/CORBIS