Sotsiaalteadlane: panga preemiaprogramm toimib reklaamikeskkonnana

Piret Lakson
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kestliku arengu keskuse juht Margit Keller rõhutab koostöö tähtsust
Kestliku arengu keskuse juht Margit Keller rõhutab koostöö tähtsust Foto: Margus Ansu / Postimees

Sotsiaalteadlase Margit Kelleri sõnul on Swedbanki punktiprogramm justkui boonus, teistpidi aga kahtleb ta, kas kogu jahmerdamine ikka tasub end ära. Samas toimib see hea reklaamikeskkonnana n-ö kingituse pakkujate jaoks.

Ta leidis, et inimesed, kellel on konto Swedbankis, ajavad oma igapäevaseid rahaasju seal nagunii ja ilmselt ei tee keegi seda punktide pärast, vaid see pank on valitud hoopis muudel põhjustel. «Seega tilguvad punktid justkui niisama ja on kui maast leitud,» nentis Keller.

«Kujutan ette, et see on panga turunduslik loogika. Inimesed olgu rõõmsad, et nagunii tehtavate asjade eest saavad kingitusi pealekauba. Ja kui me ei arvutaks mingeid suhtarve ega võrdleks teiste lojaalsusprogrammidega, siis oleks kõik justkui ok,» lisas Keller.

Samas deebetkaardi arvutuste (Jyski rätikunäide ehk praegu soodushinnaga 1,49 eurot Jyskis müüdava rätiku väljateenimiseks tuleks deebetkaardi makseid teha 1600 euro eest) annaks lojaalsuprogrammi võiduks 0,1 protsenti kulutuste summalt.

«Näiteks Partnerkaart annab Kaubamajas ostude pealt viis protsenti soodustust, mida me justkui ka nagunii teeme. Kui keegi pakuks meile Partnerikaarti öeldes, et see annab 0,1 protsenti soodust, siis arvaksime kardetavasti, et keegi teeb halba nalja,» rääkis Keller, lisades, et samas võib siinkohal kahtlemata vastu vaielda, et need programmid ei ole võrreldavad ja boonuskingitus ei ole sama, mis allahindlus ostude pealt.

Miks on aga Swedbanki krediitkaardi kasutajatel võrreldes deebetkaardi omanikega eelis? Kui deebetkaardi omanikel on ühe punkti teenimiseks vajalik maksesumma 20 eurot, siis krediitkaardi omanikel vaid 6 eurot. Keller leidis, et krediitkaardi soodustamine on pangale kasulik. On kasulik, kui inimesed teevad oste krediitkaardiga. «Üldiselt on krediit ju laen ja tasub vaadata, mis on krediidi kulukuse määrad ja neid võrrelda. Deebetkaardi kasutaja kasutab oma raha, krediitkaardi kasutaja kasutab pangalt võetud krediiti, millel on omad tingimused. Neil on üldjuhul suuremad kuutasud ning kasutatud limiidilt tuleb tasuda intressi,» sõnas Keller.

Kena reklaamikeskkond

Ka Keller ise on aeg-ajalt Swedbanki kodulehelt preemiapunktide eest saadavaid asju otsinud, kuid midagi vajalikku on sealt tema sõnul raske leida. «Kulub tükk aega, et valida ja siis tellida, pealegi punktid ka tõesti aeguvad suhteliselt ruttu. Inimene, kes ei tegele igapäevaselt preemiaprogrammi punktide majandamisega, siis tuleb punktide aegumine enamasti üsna ruttu ja üllatuslikult,» leidis Keller. «Pealegi iga kuu saab tellida vaid ühe kingituse. Seega paras jahmerdamine, et need punktid ka reaalselt ära kasutada.»

Keller arvas, et ehk on targem need punktid heategevuseks ära anda, andes pangale mõista, et klient teeb oma kulutusi nagunii ja ei vaja näilist rõõmustamist hulga vidinatega, mille väljateenimiseks tuleks neidsamu vidinaid osta terve autokoormatäie.

Keller läks veelkord Jyski rätikunäite juurde tagasi. «Kui tahaksime seda 1,49 eurost rätikut, kuid peame selleks tegema kulutusi 1600 euro eest, siis tuleks piltlikult öeldes Jyskist osta Swedbanki deebetkaarti kasutades esmalt ligi 1067 rätikut. Muuseas, taolisi väikesi froteerätikuid kasutavad näiteks lasteaialapsed käte kuivatamiseks, umbes 9 lasteaeda (120 last laias laastus lasteaia kohta) Tartus saaks selle tehinguga omale need rätikud. Seesugused arvutused näitavad seda programmi üsna lõbusas valguses,» muheles Keller.

«Küllap on preemiaprogrammil ka teatav ristturunduslik väärtus. Punkte realiseerida sooviv saab teada kõiksuguste erinevate toodete ja brändide kohta, millest tarbijal võib-olla enne aimugi polnud. Seega kena reklaamikeskkond kõigile «kingituste» pakkujatele,» märkis Keller.

Kurtvad kliendid

Swedbanki preemiaprogramm on varasemalt meedias vastakaid arvamusi tekitanud. Viimase nädala jooksul on ka mitmed kliendid Swedbanki Facebooki lehel seoses preemiaprogrammiga kurtnud. Näiteks nimetas programmi jaburaks üks mees, kes ei mõista, miks saab kingitusi annetada vaid korra kuus.

Swedbanki sõnul on seatud piirang – üks tellimus kliendi kohta kuus – selleks, et kingituste kättesaamine läheks võimalikult sujuvalt, ja kuna tellimuste protsess ja loogika on üheselt arendatud, siis ei saa pank erandit teha ka annetuste puhul.

Eile küsis aga panga Facebooki lehel üks naine, kas preemiapunktide kingitused ongi mõeldud ainult suuremate linnade elanikele, kuna näiteks Viljandisse ei saa enamus asju tellida.

«Tegeleme pidevalt uute koostööpartnerite leidmisega ja püüame kingivalikut pakkuda kõikides Eestimaa piirkondades. Valikus on ka palju kingitusi, millele ei ole vaja järele minna, näiteks e-poodide sooduskupongid,ajakirjad-ajalehed, pangateenused jms. Teatud kingituste puhul on võimalik valida ka kullerteenusega saatmist,» vastas Swedbank.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles