Ettevõtjate kasvanud huvi enamusosaluse müümise-omandamise vastu annab lootust, et lähiajal võiks Balti riikides suuremahuliste tehingute aktiivsus kasvada, selgub kolmandat aastat Balti riikide ettevõtete seas läbi viidud ühinemiste ja ülevõtmiste turu-uuringust.
Ühinemis- ja ülevõtmistehingute aktiivsus Baltimaades taastub
Suurenenud on nende ettevõtete arv, kes plaanivad laieneda teiste Balti riikide ettevõtetega ühinemise või ülevõtmise teel, selgub uuringust.
Teistest regioonidest vaatavad siinsed ettevõtjad jätkuvalt SRÜ suunas. Samas huvi Skandinaavia ja muu Euroopa vastu on võrreldes eelmise aastaga vähenenud.
«Võrdluses eelmise kahe-kolme aastaga, mil majanduskriis põhjustas turul küllaltki negatiivset meeleolu, on see aasta toonud turule suuremat aktiivsust ja rohkem erakapitali tehinguid,» kommenteeris Soraineni antud valdkonna töörühma juht Toomas Prangli.
Asjaolu, et suurenenud on nende ettevõtete arv, kes on avatud potentsiaalsetele headele võimalustele, lubab järgmisel aastal Prangli hinnangul turule tuua suuremat dünaamikat.
Selle aasta uuringu alusel on oodata kõige rohkem aktiivsust just Leedust, kus huvi ülevõtmistehingute vastu on märgatavalt kõrgem, kui teistes Balti riikides keskmiselt.
Rohkem kui 60 protsendil Leedu ettevõttetest on kindel või üldine huvi teise äriühingu ülevõtmise osas. Lisaks 40 protsenti müüksid oma äriühingu või selle osa, kui neile tehtaks piisavalt atraktiivne ostuettepanek.
Võrreldes eelmise uuringuga on nii ülevõtjad kui müüjad märksa enam huvitatud tehingutest, mis hõlmavad enam kui 50 protsenti ettevõtte aktsiatest. Kontrollpaki müümisest on huvitatud eelkõige keskmise suurusega ettevõtted, kelle aastakäive jääb 5-20 mln euro vahele.
Ülevõtmistehingu tulemusel nähakse peamiselt võimalust kasvatada ettevõtte efektiivsust. Vähenenud on eesmärk seeläbi uutele turgudele siseneda.
Soov tehingu tulemusel ettevõte rahavoogusid tugevdada on kasvanud kaks korda võrreldes eelmise aastaga.
Balti turu-uuring viidi läbi septembris-oktoobris advokaadibüroo Sorainen poolt koostöös Balti meediaväljaannetega Äripäev, Dienas Bizness ja Verslo Žinios kolmandat aastat järjest.
Turu-uuringu käigus küsitleti enam kui 100 Eestis, Lätis ja Leedus tegutsevat ettevõtet.