«Ostsin tehnikapoest arvuti, mis lõpetas peale u kolme nädalast kasutamist töötamise tehase poolt paigaldatud vigase kõvaketta tõttu. See tuvastati garantiiremondis. Kõvaketas on nii vigane, et sellelt ei saa kõvaketast avamata andmeid kätte. Garantiitingimustes on kirjas, et garantii ei kehti andmetele. Selle lause alusel väidab pood ja garantiiremonti teostav firma, et nemad ei pea tagama kliendile andmete taastamise võimalust, ehk vigast kõvaketast ei tohi andmete kätte saamiseks avada ja kui soovin, vahetatakse see garantii korras uue töötava vastu,» kirjutab lugeja.
Lugeja küsib: kas on õige garantii, kus tuleb valida kõvaketta andmete või töötava arvuti vahel?
«Seda tingimust, et kõvaketast ei tohi avada, ei ole mitte kusagil garantiitingimustes kirjas ja seda ei saanud ma enne arvuti ostmist kuidagi teada. Lisaks tähendab garantiiremont seda, et vigane kõvaketas koos minu andmetega võetakse ära ja seda ei ole võimalik enam tagasi saada. Isegi mitte tagasi osta.
Kuna andmed sellel kõvakettal on konfidentsiaalsed, siis ei saa ma mitte mingil tingimusel katkist kõvaketast ilma sellelt andmeid kustutamata kellelegi anda. Seega mul ei olegi mitte mingil tingimusel võimalik seda katkist uut arvutit garantii korras parandada.
Kas mul on õigus nõuda andmete tõttu kõvaketta endale ostmist ja arvuti garantii korras parandamist? Või on mul õigus nõuda kõvaketta avamise võimalust sellelt andmete kätte saamiseks ja nende kustutamiseks ning peale seda nõuda garantiiremonti? Kas selline garantiitingimus on tõesti seadustega kooskõlas, et pean selles olukorras valima, kas soovin oma andmeid või soovin töötavat arvutit? Mulle tundub, et selline garantiitingimus on vastuolus isiklike andmete kaitsega, sest kõik sellised kõvakettad on teatavasti parandatavad,» kirjutab pahane arvutiomanik.
Vastab vandeadvokaat Alo Pormeister advokaadibüroo Sirel & Partnerid.
Juhul, kui garantiitingimustes on sätestatud, et garantii ei kehti andmetele, siis mõistliku inimese vaatenurgast lähtuvalt peaks olema selle sätte eesmärk tagada, et garantii andja ei vastuta kahju eest, mis võib tekkida andmete kadumaminemisel vigase kõvaketta tõttu. See säte ei saaks kohalduda aga juhul, kui soovitakse vigasest kõvakettast andmeid nö päästa ja kätte saada, kui see on võimalik. Ehk kui vigasest kõvakettast on võimalik andmeid kätte saada, siis seda tuleks kliendile minu subjektiivsel hinnangul võimaldada. Nii võlgnik kui ka võlausaldaja peavad võlasuhetes käituma hea usu põhimõtte kohaselt ning ka selles valguses tundub garantii andja seisukoht meelevaldne. Tegemist on ka hea kliendisuhte hoidmisega ning hea äritava küsimusega, kuivõrd kliendile pakutakse head klienditeenindust ning aidatakse klienti tema mure lahendamisel. Kui andmete kättesaamine eeldab täiendavat tööd, siis võib teenuse osutaja nõuda selle eest teenustasu, kuid igal juhul eeldaks, et andmete kättesaamine peaks kliendile olema mõistlikult tagatud. Juhul, kui tegemist on edasimüüjaga ja garantiiremonti teostatakse mujal, siis soovitan otse pöörduda garantiiremondi töid teostava teise isiku poole või otse tootja poole, et saada asjale kiirem ja mõistlik lahendus.
Loe lisaks nõuandeid samal teemal või küsi tasuta nõu vastused.ee lehel.