Austraalia keelab kenad suitsupakid

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Sigaretid
Sigaretid Foto: Caro / Scanpix

Austraalia valitsus võitleb aktiivselt suitsetamise vastu, muuhulgas kehtestatakse tubakafirmadele alates 2012. aastast kohustus sigarette lihtsates ja ilmetutes pakendites müüa.

Lihtsakoeliste pakendite tee - kus keelatud nii logod, värvid kui firmakujundus - kaaluvad jalge alla võtta ka mitmed teised riigid, Suurbritannia kaasa arvatud. Austraalia usub aga, et on esimene, kes suudab selle meetme seaduseks vormistada.

Austraalia peaminister Kevin Rudd ütles täna, et valitsus tõstab ühtlasi 25 protsendi võrra sigarettide aktsiisimaksu, ning kuulutas välja piirangud tubakatoodete reklaamile internetis. Lisaks eraldab valitsus 28 miljonit Austraalia dollarit (25,9 miljonit USA dollarit) uute suitsetamisvastaste kampaaniate tarvis, ütles Rudd.

Ta lisas et kõrgendatud maksudest laekub nelja aastaga tervishoiu- ja haiglakuludeks täiendavalt 5 miljardit Austraalia dollarit.

Kindlasti ajab Austraalia plaan tubakafirmad raevukalt tagajalgadele. Nemad usuvad nimelt, et seadus toob turule suuremal hulgal võltstooteid ning vähendab valitsuse maksutulusid.

Samuti on tubakatootjad eeldatavasti mures, et Austraalia niiviisi taas teistele riikidele eeskujuks võib osutuda. Nad on pannud tähele, et austraallaste varasemad võitlusvahendid nagu siseruumides suitsu tegemise keeld, suured ja piltlikud tervisehoiatused ning vitriinide ja vaateakende tubaka-atribuutikast puhastamine on nüüdseks kõikjal maailmas juba lausa harjumuspäraseks muutunud.

British American Tobacco divisjon Austraalias üritab uurida, mida kohtute kaudu ette saaks võtta. Firma sõnul katsuvad nad jõuda selgusele, kas lihtpakendite kohustus ei lähe mitte vastuollu rahvusvaheliste kaubandusseaduste ja -lepetega. BAT lisas, et uus seadus kipub ka nende intellektuaalomandi kallale.

«Me väidame, et tegemist ei ole reklaamiga,» ütles BATi Austraalia divisjoni kommunikatsiooniosakonna juhataja Louise Warburton. «Pakend on navigatsioonivahend, mille abil tarbija otsustab, millise toote ta valib ja mis sorti sigarette ta suitsetada soovib.»

Grupi pressiteates seisab: «Valitsused kogu maailmas, sealhulgas Kanadas, Uus-Meremaal ja Suurbritannias on seda meedet juba väga tähelepanelikult uurinud ja jõudnud järeldusele, et see ei toimiks.»

Kummatigi teatas Suurbritannia aga alles veebruaris, et kaalub suitsetamise piiramiseks mitmeid ettepanekuid, sealhulgas lihtpakendite nõuet.

Austraalia valitsuse sõnutsi võetakse pakendiseadusega tubakareklaamijatelt «sisuliselt üks viimaseid allesjäänud võimalusi».

Valitsus pakub tubakatoodetele pakendit, millel on graafilised ja silmatorkavad hoiatused terviseohtude kohta ja usub, et sigaretid kaotavad seeläbi - eriti noorte hulgas - suuresti oma atraktiivsuse. Brändi- ja tootenimetus tohib suitsupakil küll olla, aga selleks ettenähtud kohas ning teatud kindla fondisuuruse ja värvitooniga.

Lihtpakendite vastu on juba jõudnud protesteerida ka Imperial Tobacco ja Philip Morris International.

Austraalia, kus aastas tõmmatakse 22,9 miljardit sigaretti, on suitsutootjate jaoks suhteliselt väike turg. Kui võrrelda näiteks Hiinaga, kus aasta jooksul 2162 miljardit suitsu ette pannakse. Jaapanis, Venemaal ja USAs tõmmatakse aastas vastavalt 258, 331 ja 357 miljardit sigaretti.

Citigroupi analüütik Adam Spielman ütles, et pakendite ühtlustamine oleks tubakatööstusele kindlasti suurim seadusandlik oht: «Kui kaubamärgid kaovad, pole tarbijad enam motiveeritud kallemaid marke ostma. Aga just nood toovad tootjatele suuremaid kasumeid.»

Copyright

The Financial Times Limited 2010.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles