Puder ja kapsad, nagu öeldakse. Taksonoomilise tööriista saame, tõsi küll, suhteliselt kergesti kätte eelnevate põlvkondade pärandvarana. Lisagem siinkohal, et õppimist soodustab inimkonna varasemate vaimupingutuste ehk mõtteloo tundmaõppimine.
Tavaliselt jõuab see inimene, kelle ees on avatud mõttetehnoloogia (metodoloogia) järkjärgulise väljakujunemise saladused, palju kergemini ka oma isikliku sisima enesetunnetuseni ja siitkaudu tervistava toimega enesekriitilise mõttelaadi juurde.
Tarka tabab üldjuhul märksa vähem pettumusi ja äpardumiste piinu. Teisalt ootab teda rohkem kordaminekute rõõme. Aga kas me saame öelda, et nüüdisinimene on suutnud sünkretismi pahedest vabaneda? Ei sinnapoolegi, kahjuks.
Ikka ja aina põrkame kokku sünkretismi jäänukite eksitavast mõjust põhjustatud valuliste viltuminekutega. Õppeprotsessi kujundajad omakorda ei ole seni veel kaugeltki piisaval määral arvesse võtnud mõtteloo tutvustamise erakordselt olulist rolli. (Isiklikult mäletan, kuidas me klassivendade väikse huvirühmaga võtsime nõuks proovida antiikmõtte «vana hõbeda» laegast lahti muukida ja milliseid üllatusi ning avastamisrõõme see omaalgatus meile pakkus.)
Majandusloo ebapiisava tundmise kahjulikest tagajärgedest on igati veenva ülevaate andnud korea päritolu USA noorteadur Ha-Joon Chang (vt Raivo Soosaar «Üheksa tähelepanekut arenguökonoomika vallast», Sirp 16.04.2010).
Niipalju sissejuhatuseks. Nüüd majandusteooria õnnetust saatusest. Jah, ühinen selle vähemusega, kes mainitud saatuse tõesti õnnetu leiab olevat. Ütlen pikemata välja, et marksismile järgnenud marginalismi nüüdseks kaugelt üle sajandi kestnud võidukäik on kujunenud inimmõistuse risustajaks ja inimkonna kimbutajaks.
Kas on mõeldav leida rohtu selle ründe vastu? Mõnikord öeldakse, et inimlooma ahnus (koos juhmusega) teeb kriisid vältimatuks ja mitte mingi teaduse jõud siin ei aita. Sedalaadi väiteid, tunnistagem, ei saa ei tõestada ega ümber lükata, sest tuleviku tunduv osa on määramatuse meelevallas. Toodud väide ei saa meid järelikult otsingute kasutuses veenda, nii et otsivat vaimu ei maksa kiirustada maha kandma.