Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Lennufirmad taotlevad tuharaha

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Gill Plimmer, FT
Copy
British Airwaysi lennukid Heathrowl.
British Airwaysi lennukid Heathrowl. Foto: AP / Scanpix

Mitmed Euroopa lennufirmad ja lennujaamad leiavad, et tuhapilvedele ülereageerinud valitsustel tuleks neile kulud kompenseerida.

British Airways tunnistas, et neil läheb veel tükk aega, kuni lennuliiklus normaliseerub, kuna paljud lennukid ja nende meeskonnad on siiamaani «möödunud neljapäevase seisuga ilma mööda laiali».

«Et normaalne töörütm taastuks, läheb lennundusspetsialistide hinnangul veel nädalaid,» ütles BA tegevjuht Willie Walsh BBC televisioonile antud intervjuus.
Heathrow lennujaama ametnikud taotlevad hetkel luba öisteks õhkutõusudeks ja maandumisteks, et tekkinud ummikut tasapisi lahti harutama hakata. Kojupääsemist on eri maailma paigus siiani ootamas enam kui 100 000 Briti kodanikku.

Nüüd, kus lennukitega juba mitu päeva edukalt katselendusid on korraldatud, kostab üha enam süüdistusi Euroopa valitsuste aadressil, kes lennufirmade hinnangul lennuliikluse taastamisega liiga kaua viivitasid.

Rahvusvahelise Lennutranspordi Ühenduse IATA hinnangul on lennufirmad maailma lõikes kaotanud 1,7 miljardit dollarit. British Airways kaotas iga päev 20 miljonit naela, Thomson and First Choice 6 miljonit, Rynair 5,2 miljonit, EasyJet 5 miljonit, Air France/KLM 30,5 miljonit, Emirates 6,5 miljonit ja Qantas 900 000 naela.
«Töösturharu jaoks, kes mullu kaotas 9,4 miljardit dollarit ning pidi juba varasemate prognooside kohaselt tänavu kaotama lisaks sellele veel 2,8 miljardit dollarit, on see kriis ülimalt muserdav,» ütles eile IATA tegevjuht Giovanni Bisignani.

Ta palus valitsustel tungivalt kaaluda viise, kuidas lennufirmade kahjusid kompenseerida. «Taastumine võib vastasel korral kolm aastat aega võtta. Tegemist on erakorralise ja ekstreemse olukorraga, mida omakorda võimendas riikide valitsuste kohmakas ja aeglane reaktsioon,» ütles ta.

Kahjumitele vaatamata säästsid lennufirmad iga päev kütuse pealt ligikaudu 110 miljonit dollarit, ütles IATA.

Briti välisministeerium on soovitanud reisijatel pöörduda lennufirmade poole, et leida koos kiireim tee koju. Hispaania konsulaarosakonna ametnikud reserveerisid brittide Madridist Calais'sse toimetamiseks viis bussi, kui tõdesid samas, et nüüd on ilmselt mõttekam lende ootama jääda.

Plaanid Doverist 150 bussi Madridi läkitada pandi täna hommikul ootele.

Lennukatkestuste majanduslik mõju on juba jõudnud erinevate tarneketi lõikudeni ning kahjustab tõenäoliselt ka maailmamajanduse habrast taastumist.

PricewaterhouseCoopersi hinnangul hävitavad nädalapikkused katkestused ligikaudu 0,025-0,05 Suurbritannia aastasest sisemajanduse kogutoodangust ning ilmselt on need näitajad enam-vähem samad ka teiste Euroopa riikide puhul. Saksamaa on aga teatanud, et nende majandust mõjutab vahejuhtum vähem.

Copyright The Financial Times Limited 2010.  

Tagasi üles