Euroopa Liidu ametnikud tunnistasid eile, et tuhanded lennud tühistati oletuste tõttu, mis ei põhinenud teaduslikel tõenditel.
Euroametnikud: lennukeeld võis olla viga
«Tuhapilve leviku teaduslik modelleerimine põhineb praegu rohkem tõenäosusel, kui teaduslikel tõenditel,» ütles Euroopa Komisjoni transpordi peadirektoraadi juht Matthias Rüte. «Teatud valdkondades tegutseme hetkel suhteliselt pimesi.»
Brüsseli ametnike sõnul oleks osa Euroopas peatatud hinnanguliselt 82 000 lennust USA standardite kohaselt siiski toimuda võinud. Ametnikud tegid ettepaneku Euroopas hetkel kehtivad standardid tulevikku silmas pidades üle vaadata.
Ruete ütles, et ametivõimudel puudus selgus selles küsimuses, millise tiheduse puhul tuhapilved endast lennukimootoritele ohtu kujutavad.
KLMi ja Air France'i poolt nädalavahetusel korraldatud ligi 40 testlennu tulemused näitasid, et riskid lendamiseks olid väiksemad, kui arvutite abiga loodud mudelid näitasid.
Kindlasti on ametnike ülestunnistus vesi kriitikute veskile, kes süüdistavad ametivõime liigses ettevaatlikkuses Eyjafjallajökulli vulkaani purskele järgnenud päevadel.
Rahvusvahelise Lennutranspordi Ühenduse IATA juht Giovanni Bisignani ütles, et Euroopas on vulkaanipursetest lenduva tuha leviku hindamise tarvis võetud kasutusele teoreetilistel kaalutlustel põhinev «unikaalne süsteem».
«Kaos, ebamugavused ja majanduslik kahju aga ei ole sugugi teoreetilised,» ütles Bisignani. «Otsused tuleb teha lähtuvalt reaalsest olukorrast taevas, mitte teoreetiliste mudelite põhjal.»
Copyright The Financial Times Limited 2010.