Soomes kehtiv automaks võib umbes kümne aasta jooksul muutuda ajalooks, ennustab Autoala keskliidu tegevjuht Pentti Rantala.
Spetsialist: Soomes kehtiv automaks kaob kümne aasta jooksul
Rantala rääkis MTV3 hommikuprogrammis «Huomenta Suomi», et tulevikus asendatakse see tõenäoliselt teiste maksudega.
Liiklusvahendimaks pidi alguses olema ajutine. Näiteks aastal 1985 lubati, et maks kaotatakse kohe, kui majandusolukord peaks paranema.
«Automaks kaob ära, kuid mitte sel aastakümnel. Julgen ennustada, et 2020ndatel tuleb maks, mis põhineb sellel kus, millal ja millise autoga sa sõidad,» rääkis ta.
Soomlaste isiklikud sõiduautod on Lääne-Euroopas vanimad. Eelmisel aastal oli auto keskmine lammutusvanus 19 aastat, mis Rantala sõnu viitab sellele, et nn masinaparki tuleks uuendada. Uued autod suurendaksid ka oluliselt liiklusohutust.
«Päästetöötajad on rääkinud, et kui õnnetusse satud vana auto, siis inimeste väljasaamine võib võtta tunde. Kui tegemist on aga uue autoga, siis saab uksed ruttu lahti ja inimesed masinast välja,» rääkis ta.
Rantala usub, et autotööstus pöördub pärast majanduskriisi uuele tõusule.
Eelmisel aastal kukkus uute autode läbimüük 35 protsenti, kuid sel aastal on uusi sõiduautosid müüdud päris hästi. Veokite ja kaubikute müüginäitajad on endiselt miinuses.
Euroopa Liit on korduvalt pööranud Soome tähelepanu sellele, et riigis kehtiv maksusüsteem on eemaletõrjuv ja ebaseaduslik.
Soome seadused nõuavad, et riiki toodud autolt tuleb enne registreerimist tasuda automaks. Automaksu kohustuse alla kuuluvad sõidukid, mille tühimass on alla 1875 kilogrammi. Registreerimata autosid tohib kasutada tolliameti eriloal ja autoregistrikeskuse väljastatud tunnistuse alusel.
Kõnealune ühekordne maks tuleb tasuda autode registreerimisel Soomes ning see ulatub uute autode puhul 28 protsendini auto hinnast, millele lisandus käibemaks.