Jupsiv tehnika kimbutab tuntud autotootjaid

Raigo Neudorf
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toyota president Akio Toyoda reporterite piiramisrõngas. Toyoda on olnud sunnitud paluma vabandust tema tehtud autode viletsa kvaliteedi pärast.
Toyota president Akio Toyoda reporterite piiramisrõngas. Toyoda on olnud sunnitud paluma vabandust tema tehtud autode viletsa kvaliteedi pärast. Foto: Reuters / Scanpix

Selle aasta alguses on ootamatult palju tulnud teateid selle kohta, et nimekad autotööstused on sunnitud tehniliste probleemide tõttu remonditöökotta kutsuma miljoneid sõiduautosid üle kogu maailma: Ameerikas, Euroopas, Aasias ja Aafrikas.


Selle aasta alguses on ootamatult palju tulnud teateid selle kohta, et nimekad autotööstused on sunnitud tehniliste probleemide tõttu remonditöökotta kutsuma miljoneid sõiduautosid üle kogu maailma: Ameerikas, Euroopas, Aasias ja Aafrikas.



Toyota kontserni on tabanud vaat et ajaloo tõsiseim tagasilöök. Mullu hakkas peamiselt Põhja-Ameerikast laekuma teateid selle kohta, et maailma juhtiva autotööstuse osa automarkide gaasipedaalid kipuvad kinni kiiluma, pannes liiklejad eluohtlikku olukorda.



Üks sarnaseid juhtumeid, mis lõppes traagiliste tagajärgedega, on talletunud ka USA hädaabinumbrile 911 tehtud telefonikõne salvestisena. Möödunud aasta augustis sõitis sel hetkel töökohustustest prii olnud 45-aastane patrullpolitseinik Mark Saylor koos abikaasa, tütre ning naisevennaga mööda California kiirteed, kui nende renditud Lexuse gaasipedaal järsku kinni kiilus.



Kuna masinat ei õnnestunud peatada, helistas Saylor viimases hädas hädaabinumbrile, kuhu edastas muu hulgas info kinnikiilunud gaasipedaali kohta.



Oma viimastes sõnades hädaabinumbrile teatas Saylor, et nad lähenevad ristmikule ning et autosviibijail ei jää üle muud kui kinni hoida ja palvetada. Nagu öeldud, lõppes kõnealune juhtum traagiliselt, nõudes kõigi autos viibinud inimeste elu.



Politseiniku perekonna hukkumise järel jõudis kinnikiiluva gaasipedaali probleem esimest korda laiema avalikkuse ette. Toyota oli sunnitud oma viga tunnistama ning see sundis kontserni presidenti Akio Toyodat avalikult andestust paluma.



Vahejuhtumi järel kutsus autotootja Põhja-Ameerikas remonti mitu miljonit masinat. USAs otsustas Toyota kinnikiiluvate gaasipedaalide tõttu peatada ka kaheksa mudeli müügi ja tootmise.


Kuid see oli alles algus. Lisaks sellele, et Põhja-Ameerikas puudutas võimalik probleem miljoneid sõiduautosid, kandus asi edasi ka Euroopasse.



Mainekas majandusleht Financial

Times kirjutas jaanuari lõpus, et Euroopas otsustas Toyota vigaste gaasipedaalide pärast tagasi kutsuda umbes 1,8 miljonit sõidukit. Autotootja teatas, et Euroopas on avariiohtlikke olukordi olnud väga vähe ning ettevõtte teada ei ole nendest tulenevalt juhtunud veel ühtegi õnnetust. Erinevalt Ameerikast ei plaaninud Toyota Euroopas tootmist seisma panna.


LHV analüütik Mikk Taras leidis Toyota ümber pöörlevat analüüsides, et Jaapani majanduse lipulaev Toyota on tasapisi muutumas riigi majanduslanguse sümboliks.



«Toyota on sõiduautode kehva kvaliteedi tõttu kaotamas usaldust tarbijate seas ja selle taastamine võib osutuda väga kulukaks,» lausus Taras.  


Taras heitis pilgu ka minevikku, kust sõiduautode ootamatu kiirendamisega on valus näide ette näidata ka Audil.



Näiteks seostati USAs 1980ndatel aastatel kokku kuut surmaga lõppenud autoõnnetust Audi iseenesest kiirendavate gaasipedaalidega. Kuigi pärast selgus, et viga oli ikkagi gaasipedaali vajutajas, jõudis meedia teema suureks puhuda. Audi otsustas võimaliku vea peale sajad tuhanded autod tehastesse tagasi kutsuda. Juhtum andis Audi mainele valusa hoobi ja ettevõtte müük kukkus USAs 83 protsendi võrra. Kui 1985. aastal müüs Audi 74 061 autot, siis 1991. aastal kõigest 12 283.



Seega pole midagi imestada, et investorid on mures ka Toyota maine kaotuse pärast, sest ettevõtte aktsia on alates autode tagasikutsumisest jaanuaris kukkunud umbes 20 protsendi võrra (ettevõtte turuväärtus on vähenenud 28,5 miljardi dollari võrra 128,4 miljardile dollarile).



Nende juhtumite valguses pole puutumata jäänud ka Eesti autoomanikud. Nii kinnitas Toyota Baltic, et Eestis kutsutakse lähinädalatel kontrolli 3300 võimaliku gaasipedaali probleemiga sõidukit.



«Kõik tagasikutsutavad sõidukid ei vaja remonti – remondivajadus selgub läbivaatuse käigus,» selgitas ASi Toyota Baltic müügijärgse teeninduse juht Marek Maide.



Veebruari keskpaiga seisuga olid ettevõtte Eesti esindustel olemas tehasetähised (VIN-koodid) sõidukitest, millel võivad olla praakdetailid. Maide kinnitas, et kõik Eesti Toyota kliendid, kelle sõiduk vajab kontrollimist, saavad kirjaliku kutse töökotta.



Toyotal on Eestis üheksa esindust, kuhu klient saab tagasikutsumise korral pöörduda. Kui läbivaatuse käigus peaks selguma, et sõiduk vajab probleemi ennetavat remonti, siis tööd teostatakse kliendile ootetööna ja tasuta.



Remonttöö käigus paigaldatakse gaasipedaali mehhanismi täppismõõtudega terasplaat, mis vähendab hõõrdejõudu liugpindade vahel. Teostatav töö on lihtsa iseloomuga ja selleks kulub aega alla tunni.



Praegu on kohalikud Toyota esindused kontrollimist ja remonttöid juba alustanud. See, millise perioodi jooksul kõik tagasikutsutavad sõidukid kontrollitud saavad, sõltub sellest, kui kiiresti kliendid oma sõidukiga teenindusse tulemiseks sobiva aja leiavad.



«Suur meediahuvi on kasvatanud klientide huvi asja vastu. Mõistame täielikult oma klientide muret ja oleme tänulikud, et nad meiega ühendust võtsid,» märkis Maide.



«Üldiselt kliendid suhtuvad teemasse rahulikult ning mõistavad, et kõnealune tagasikutsumise kampaania on käivitatud just ennetava meetmena võimaliku gaasipedaali probleemi tekke vältimiseks.



Juhul kui klient ei ole oma sõidukil siiani probleemi märganud, on äärmiselt ebatõenäoline, et see tema sõidukil üldse esineb.»


Kuid kvaliteedi- ja tehnikamured ei ole viimasel ajal vaid Toyotat kimbutanud. Tehnika on alt vedanud ka Nissanit ja Hondat.



Näiteks Nissan X-Trail’il on roolisüsteemi rikkeoht, mille tulemusena otsustas ettevõte kutsuda Eestiski tagasi ligi 300 linnamaasturit. Balti riikide ja Põhjamaade peale kokku kutsus Nissan remonti aga 7000 X-Traili.



Nissan Nordic Europe’i turundusjuhi Henri Daumi kinnitusel alustati klientide teavitamisega juba 2009. aasta detsembris ja kõigile autoomanikele on teated edastatud. Praeguseks on 299 X-Trailist, mis olid Eestis selle kampaaniaga seotud, saanud 283 masinat võimalikule probleemile lahenduse.



Daumi sõnul oli autoomanike tagasiside neile positiivne või täiesti neutraalne.


«Paljud kliendid olid meeldivalt üllatunud, et Nissan hoolib neist ja kutsub neid külastama esindusi, kus nende sõidukile lisatakse täiendus ja see on nende jaoks tasuta.



Teistele oli see täiesti tavapärane toiming, sest selles pole midagi uut ega erakordset, et autotootja palub klientidel külastada esindusi, et saaks nende sõidukit täiendada.»



Üsna mahuka autode tagasikutsumisaktsiooniga on seotud ka Honda, mis kutsus peamiselt USAs ja Kanadas kontrolli ligikaudu 430 000 autot. Põhjuseks on ohtlikud turvapadjad, mis ei pruugi avanemisel rõhule vastu pidada ja võivad seetõttu lõhkeda, vahendas Norra E24.



Probleemi on seostatud 11 vigastustega lõppenud õnnetuse ja ka ühe surmajuhtumiga.


Teisalt levisid kuuldused ka Honda elektriakende lülititega seotud probleemide kohta, mis võisid defekti tõttu põlema minna.



Samas pole teada, et kõnealused probleemid siinseid Honda omanikke puudutaksid.


Ka Peugeot Citroën on teatanud väikeautode 107 ja C1 gaasipedaali rikkeohust. Selliste mudelite omanikel tuleb minna töökotta ja oma auto ette näidata.



Sarnaselt Audiga ei ole ka Toyota probleemid jäänud autoostjatele märkamata. Toyota müük langes USAs jaanuaris 16 protsendi võrra ja saavutas viimase üheteistkümne aasta madalaima taseme. Samal ajal suutsid teised suured autotööstused nagu Ford ja General Motors jaanuaris autode müüki suurendada.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles