Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Telefonimüük muutub keerukamaks ja turvalisemaks

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Tiina Kaukvere
Copy
Illustratiivne foto.
Illustratiivne foto. Foto: Panther Media/Scanpix

Valitsus kiitis tänasel istungil heaks Euroopa Liidu direktiivi ülevõtmise, millega soovitakse tulevikus tarbijate õigusi rohkem kaitsta. Kui praegu piisab näiteks telefoni teel kaupa ostes ka suulisest lepingust, siis edaspidi peab müüja saatma kliendile veel lisaks kirjaliku lepingu.

Direktiivi ülevõtmine toob kaasa mitmeid muudatusi, millest olulisimaks võib pidada seda, et ettevõtjatel on tulevikus oluliselt suurem kohustus anda tarbijale enne lepingu sõlmimist kauba või teenuse kohta teavet, teatab justiitsministeerium.

«Eelkõige peetakse siinkohal silmas väljaspool äriruume ja sidevahendi abil sõlmitavaid lepinguid. Seega peaks direktiivi ülevõtmise tagajärjel oluliselt tõusma tarbijate teadlikkus sellest, mis lepingu nad sõlmivad,» selgitas justiitsminister Hanno Pevkur.

Ministri sõnul puudutab teine olulisem muudatus tarbija õigust väljaspool äriruume või sidevahendi abil sõlmitud lepingu alusel ostetud kaup tagastada või sõlmitud lepingust loobuda.

Kuigi tarbija taganemisõiguse kasutamise tähtaeg ning sisu jääb samaks, lihtsustatakse nii tarbija kui ettevõtja olukorda selle õiguse kasutamisel, kinnitas Pevkur. Peamiseks muudatuseks on taganemisavalduse tüüpvormi kehtestamine ning taganemise näidisjuhend. «Need muudavad ettevõtja teavitamiskohustuse hõlpsamini täidetavaks, sest ettevõtja ei pea ise sõnastusele tähelepanu pöörama. Samal ajal tagavad need tarbijale ka selle, et ettevõtjalt saadud teave on kvaliteetne ja vastab nõuetele,» selgitas Pevkur.

Raha tagasi samal päeval

Lisaks on direktiivi eesmärk ühtlustada väljaspool äriruume või sidevahendi abil sõlmitud lepingust taganemisel tekkivaid kohustusi. Näiteks tuuakse selgelt välja, et tarbija peab pärast taganemisõiguse kasutamist hiljemalt 14 päeva jooksul kauba tagasi saatma ja ettevõtja sama aja jooksul raha tagastama. Samuti tuuakse välja, kes ja mis ulatuses peab kandma taganemisest tekkinud kulud ja kahju.

Direktiivi ülevõtmise tulemusena tõuseb oluliselt tarbijakaitse tase ka teiste lepingute puhul. Näiteks luuakse järgmised reeglid:

  • Telefoni teel sõlmitud leping ei muutu enne kehtivaks, kui inimene on selle püsival andmekandjal kinnitanud.
  • Sätestatakse, et teatud maksevahendi (nt maksekaart, sularaha vms) kasutamise eest tasu nõudmisel, ei tohi see tasu ületada kulusid, mida ettevõtja kannab ise seoses sellise maksevahendi kasutamisega.
  • Samuti on keelatud nõuda täiendavaid tasusid selle eest, et inimene helistab ettevõtja nimetatud telefoninumbril. Seda juhul, kui ettevõtja võimaldab tarbijal endaga lepinguga seotud küsimustes telefoni teel ühendust võtta. Inimene peaks maksma ainult sideteenuse tavatariifi alusel.
  • Lisaks nähakse ette, et tarbija ei saa kaudse tahteavaldusega nõustuda ettevõtja poolt kõrvalkohustuse täitmise eest nõutavate kuludega. Eelkõige on seeläbi välistatud vaikimisi või eeltäidetud valikute kasutamine, millest loobumiseks peab tarbija need tagasi lükkama, näiteks veebilehel teatud linnukesed või ristikesed vastavast lahtrist kustutama.
Tagasi üles