Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Ohud, mis varitsevad toidupoes

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Marina Lohk
Copy
Artikli foto
Foto: Caro / Scanpix

Toidupoodi sisenedes olete otsekui võitlusväljal. Algab jaht selle nimel, et teid võimalikult palju kulutama panna. 

BBC

 annab nõu, millele tuleks tähelepanu pöörata.


Esmamulje.

Toidupoodi sisenedes märkate tõenäoliselt värskeid puu- ja köögivilju, mis annavad kauplusele tervislikkuse kuvandi. Ilmselt märkate samuti, et alkohol on peidetud poe tagaossa.

Sooduspakkumised. Tõenäoliselt näete palju suuri silte, mis lausa karjuvad teile näkku, kui suurepärase hinnaga tehingu te saate teha. Jällegi on asi õige mulje jätmises - kui jääte uskuma, et saate sellest poest soodsa hinnaga kaupa, on tõenäoline, et püsite samal lainel kogu poekülastuse vältel ja ostate seetõttu rohkem.

Bangori ülikooli tarbimispsühholoogia lektor dr. James Intrilligator on suurte supermarketite kasutatava taktika ekspert. Tema sõnul on poodleja eesmärgiks osta vajalikud kaubad võimalikult kiiresti, samas kui kaupluse eesmärgiks on hoida teda võimalikult kaua poes ekslemas.

«See pole kokkusattumus, et supermarketid ei paku klientidele riiulivahedes orienteerumiseks poeplaani, et riiulivahede nimetused on sageli segased või et kaupade asukohta muudetakse. Seda ei tehta väljapaneku parandamise või ostlemise tõhustamise nimel  - see kõik on selleks, et te ära eksiks, segadusse satuks ning oleks vastuvõtlikumad premium-brändide ja nende toodete reklaamile, mida teile kõige enam müüa soovitakse,» selgitas ta.

Värvilised sildid. Eksperdid soovitavad suurtel poekettidel kasutada tähelepanu püüdmiseks punast, mida on parim kombineerida valge või kollasega. Sellise värvigammaga sildid võivad ilutseda kaupluses igal pool - isegi seal, kus polegi mingit eripakkumist.

Esmavajalikud kaubad. Kindlasti olete märganud, et kõik esmavajalikud toidukaubad - leib, piim, köögiviljad, külmutatud tooted jne - on mööda poodi laiali. Tegemist on taktikaga, mis sunnib teid mööda riiulivahesid ringi uitama, komistades otsekui juhuslikult nende toodete otsa, mida pood tahab teid ostma panna.

Teised müügitrikid. Tooteid, mis hästi kokku sobivad, eksponeeritakse kaupluses sageli kõrvuti. Näiteks kreekereid ja juustu, juustu ja juustumoosi või õunakooki ja koort. Selline taktika teenib kahtlemata eesmärki panna teid rohkem kulutama, kuigi paljudel ostlejatel pole sääraste nõuannete vastu midagi.

Eksperiment 

BBC saates «Watchdog» («Valvekoer») paluti kolmel ostlejate paaril soetada kauplusest kuus esmavajalikku toodet. Katsealuseid teavitamata võeti spetsiaalselt kasutusele kavalad müügitrikid, mida kasutavad kõik suured ketid.

«Osta üks, saad teise tasuta kaasa» ja muud sarnased pakkumised. Ostlejatele pakuti kahte korvikest maasikatega 3 naela eest. Kõik kolm meeskonda läksid selle õnge, kuigi nad oleks saanud osta ühe korvikese 1,88 naela eest. See oleks olnud küll veidi kallim, kuid neil polnud kahte korvikest otseselt vaja.

Mitmikpakend. Alateadlikult eeldame me kõik, et korraga rohkem ostes teeme parema tehingu, kuid see pole alati tõsi. Katsealused pidid ostma WC-paberid ja koolat. Mõlemal juhul ei osutunud suurem pakend kõige soodsamaks valikuks.

Allahindlused. Supermarketid armastavad suuri allahindlusi, eriti luksuskaupadele nagu vein. Kopsakas allahindlus suurendab oluliselt müüki - kindlasti tulevad teile tuttavad ette sooduspakkumises toodete tühjad riiulid. Saate katsealused võtsid nõuks osta 8 naela pealt 5,50 peale alla hinnatud veini, kuigi teise veini oleks saanud 5 naelaga.

Kilo- või tükihind? Enamasti on värskel puu- ja köögiviljal kilohind, kuid pakendatud värskel kraamil võib olla juurde märgitud hoopis paki- või tükihind. See teeb soodsaima variandi väljapeilimise eriti keeruliseks.

Pakkumised riiuliotstes. Neist lihtsalt ei saa märkamata mööda minna, kuna juures on alati hiiglaslikud ligimeelitavad sildid. Tõenäoliselt on tegemist eripakkumistega, kuid nad ei pruugi tähendada parimat valikut või soodsaimat hinda.

Kolmest katsealuste meeskonnast kaks võttis makaronipaki just sellisest kohast, kuigi veidi eemal vähemnähtaval kohal oli palju soodsam variant.

Silmade kõrgusel tooted. Uuringud näitavad, et meie silmad on laisad ja jäävad tavaliselt riiuleid silmates pidama silmade kõrgusel asuvatele toodetele. Just sellel kõrgusel on aga meelega eksponeeritud kõige kallimad kaubad.

Kuidas vähem kulutada:
*võtke alati kaasa ostunimekiri, nii väldite suurema tõenäosusega juhuoste
*ärge minge toidupoodi näljasena - olete vastuvõtlikumad ahvatlustele, mida te tegelikult ei vaja
*ärge minge poodi liiga heas või liiga halvas tujus, sest poes on osavalt välja pandud kindla tuju korral ligitõmbavaks osutuvad kaubad

Tagasi üles